Branič

БРОЈ Тб и 16

Б Р Л Н И Ч

541

Кад се састанемо на збору, вели он, па ако је у питању подизање какве грађевине, зову се архитекте да даду своје мишљење; ако је реч о грађењу лађе, присуствују дрводеље, и тако бива са другим вештинама и занатима који се сматрају корисни код Атињана. Али ако се неко истакне да даде своје мишљење о нечему у чему се не разуме, он се не слуша, па ма како био угледан, богат и племенит; њега најпре извичу и исмеју, да сам буде принуђен да се уклони јавном виком или силом. Тако раде Атињани кад су у питању приватни интереси. Но кад се стане већати о пословима државним, онда је свак слободан да присуствује и искаже своје мишљење : војник, бродар, кројач, столар и т. д.; богат као и сиромах, велики као и мали, и нико никоме не брани да дебатује колико хоће о тим питањима, без обзира да ли ко у томе има вештине или не. Протагора за тим оправдава то практиковање Атињана овим митом или басном : Било је некада време када су само богови постојали, није било ни људи ни животиња на земљи. Кад се већ приближило време да се људи и животиње појаве на свет, богови почну да их стварају у унутрашњости глоба из земље, ватре и других саставних елемената. Кад се већ у томе било готово, а моменат се приближио да људи и животиње прогамижу по земљи, богови повере двојици браће 7 Еиометију и Прометију да сваки створ снабде пристојним природним способностима и потребама. По допуштењу свога брата, Епометије предузме сам поверени им посао, и изврши га бесмислено и безобзирно; он дође те разда све дарове божије животињама не оставивши ништа за човека. Кад је Прометије дошао да прегледа рад брата свог, види да су све животиње подједнако снабдевене, а за човека није ништа остало. Не знајући шта да ради и како да снабде човека, на један пут се реши, продре у атинску радионицу бога Вулкана, украде вештину и ватру, па их даде човеку, кош се помоћу те две ствари могао снабдети са свим што му је требало и мањим другим стварима БРАНИЧ год п. 34