Branič

582

б р а н и ч

број х7 и 18

радова рећи, да они иису довољно научни, јер нам не објашњавају ствар потпуно ; но такав прекор био би без основа. Што радови историске школе нису отишли и даље, што нам нису објаснили и правилност која се при историском излагању постанка права јавља, то нити је њихова кривица нити историски задатак. Дух људски иде у стицању знања извесним одмереним кораком а не скоком. Такав један корак у погледу сазнавања природе права учинила је историска школа и са извршењем тог корака она је испунила свој историски задатак. II Како се дошло до тога, да се почело говорити о историји права као науци ? Факт, да је право историски производ и да историска школа није у стању да објасни правилност која у процесу постанка и развијања права избија, од пресудног су значаја по постављено питање. Непотпуност решења датог радовима историске школе изазива нове по правцу разнолике радове по историји Прс1Вс1. Један део нових радника задовољава се готовим Фактом и предузима састављање онште историје права, те да тако створи од историје права науку, која би нам објаснила оно што нам радови историске школе не објаснише. Код овог дела нових радника можемо разликовати два типа радова : старији и новији. Старији тип ових радова постао је у Немачкој, за време образовања историске школе. Још раније, ми смо нмали прилику видети, да је главна карактеристика историске школе била та, што је први пут јасно нагласила улогу народа при питању о постанку и развијању права и тиме изнела идеју народности у праву. Што је баш историска школа изнела ту идеју народно-