Branič

2

вро^ 12.

ВРАНИЧ

ст1\ 417.

коном је доцније у овом погледу учињено ограничење у толико, што родитељи нису смели своју децу продавати комендијашнма, сумњнвим и неваљалим људима. У осталом ова продаја чињена је само у крајњој невољи због сиротиње. Господар је могао свога роба н његову децу препродати, а роб се ропства није могао другачије курталисати, сем навршетком своје седамдесете године старости. У изузетним само приликама, а у иитересу снажења индустрије и земљорадње, робовима је по заповести царској враћана слобода коју су у ратовима, побунама или иначе изгубили. Роиство је у Хини у опште било малобројно и ограничено на двор и мањи број великаша; на и данас је тако. Слобода рада, која је владала у Хини, давала је могућност зараде. па по томе и набавке средстава за живот маси народа, која се занимала земљоделсгвом и трговином; те по томе, и није била принуђена, да своју слободу продаје; а спољних ратова, па с тога ни туЏг робља, није готово ни било. Па и онај према становништву сразмерно мали број , којијезбог крајње сиротиње или иначе ропства допао, није га тешко подносио, јер су господари са робљем врло хумано постунали. С тога у Хини и није било ни једне побуне робова иротив својих господара, док је тога било код других народа старога доба. Роба претераним радом оптерећавати, и болесног га ненадгледати, или га без узрока грдити, Кинези су за велике грехе сматрали. У данашње време ропства у Хини скоро и нема, сем што је царским декретом наређено извесним редовима великашким, да, поради извесних церемонија, морају робове имати; па и тај се декрет врло површно, и у најмањем обиму врши. 1 ) Ма да је и данас цар у Хини апсолутни господар, чијим се заиовестима сваки без разлике и без поговора покоравати мора, ма да је он извор и оличење све власти и силе, ма да га народ његов сматра за јединог господара целог света, за сина сунчевог и брата месечевог, за јединог и безграничног господара и сопственика целе царевине, ма да он има ираво да тражи и да примора сваког мушкарца од 10—60 год. да га служи, — ипак ни данас у Хини немп, нити је било каста као у Индији