Branič

стр. 712

в р а н п ч

БРОЈ 20.

чајима." С тим у вези стоји и то, да ако се подносилац не јави о року, дужник може добити уверење од управе, да је депоновао ствар у јавном стоваришту; ту ће је он чувати; или ако су плодови подложени квару, он ће пзвршити продају: у свима тим случајевима, ствар ће стајати на рачун купда и на његов ризик. 1 ) Претпоставимо да подносИлац-купац пропусти рок не тражећп ствар; какву ће моћи он тужбу подићи против дужника доцније? Чл. 280. одређује, да „власник упутнице на храну, који је пропустио очначени рок, задржава своја права само према акцептанту, — трасант и преносиоци су испали из обвезе." И тако акцептант остаје подложан не само грађанској тужби већ и строгостима трговине (агтпе сатМапа). Ово ни мало није правично, до акцептанта и није кривица, он је овде жртва произвољности купчеве, и остављен је на милост и немилост његову. Ова је одредба без сумње ушла из респекта према сеоском обичају, а овај је локални обичај освештао чл. 279. Но ова је одредба пројектом са свим укинута и отклоњена. Кад се обичај о наредбама у илодпвима мудро озакони и постави на пространу и чврсту основу, у колико је то могуће, онда ће он дати земљорадњи оруђе, које она данас нема за своје послове. Посреством ових вредиости да се мобилизовати жетва, могу се есконтовати и бити у иромету као и готов новац, које би саме могле обезбедити иужан активитет и правилност у кретању земљорадничке индустрпје. И крајне је време да земљорад отпочне црпсти нови живот са моћних извора кредита, посреством којих је трговина од дугог низа година устостручила своје силе. Да видимо какав је циљ, какав је разлог опстанку упутница у плодовима ? Упутнице у плодовима имају за циљ, да се посреством њих набави новац, онима који га потребују, издавањем ове обвезе у плодовима, с тим да је о року измире. У земљораду ове упутнице у плодовима могу бити од веома велике користи. Оне у истини врше преображај или боље рећи посреством њих претварају се плодови у новац, или у друге које вредности : нов кредитни

1) УМап. 1,а 1еМега сИ сзтћ10 р 673.