Branič

стр. 340.

б р а н и ч

број 8.

поручује? — За другу поставку готово смо сигурнидаје нетачна. Тамо где се Горњи Дом јавља каонаследна скупштнна, састављен од представника великих племићских породица, г. Гершић је сасвим у праву окарактерисати га као остатак „Феудализма и аристократизма." Али ми одиста не видимо на какав је начин могућно довести то тело у везу с Феудалношћу и аристократијом тамо где је оно на изборној основи организовано. Како Горњи Дом може бити Феудална и аристрократска установа у Белгији и Норвешкој, у којим га земљама бирају они исти бирачи који и Доњи? Или у Француској, која је правила највећу револуцију у историји да би се Феудалности ослободила, или још у државама СевероАмеричког Савеза, које за аристократију и Феудалност никада нису ни знале? Прелазећи на теорију дводомног система, г. Гершић се упушта у дискутовање оних разлога које је Блунчли у корист тог система изложио. Блунчли је казао прво да више очију боље виде, нарочито кад не посматрају ствари с истог гледишта, на шта му г. Гершић примећује: „Са оним првим разлогом што га Бдунчли наводи како четири ока више и боље виде но два и т. д. можемо врло брзо бити готови,јер и ако о томе нико не сумња, да више очију више виде, то тиме још није доказано, да те многе очи морају бити одељене и растављене у два тела, у два дома јер оне ни мало мање ни горе неће гледати, ако буду у једноме истоме дому, јер се и у њему један исти предмет сасвим лепо може посматрати са „разнога становишта." Нема ниједнога народнога представништва, у коме не би били заступљени разни погледи, разна становишта, разни елементи и интереси нарочито онда кад се уставом ниједан друштвени елеменат и слој унапред начелно не искључи из народног представништва." Претпоставимо за час да су та сва могућна гледишта заступљена у једној скупштини. Да ли би услед тога и у одлукама скупштинским сва гледишта била изражена? Никако. Било би изражено опет само једно од њих, оно које би највише присталица бројало, чије би присталице биле у стању да саставе већину при гласању. Из тих разлога представници разних гледишта и деле се у два дома. Чим се тако одвоје. опасност престаједа ће једни простим надгласавањем натурити своје гледи-