Branič
стр. 738.
в р а н и ч
број 9.
социјални, случајни и неодређени покрети ; оно је производ историје. 11 Ова је теорија истинита; она је само непотпуна, код Савињија, у два правца. Савињи се држи готово искључиво непрекидности, солидарности која веже садашњост с прошлошћу, не разматрајући а нарочито не оцењујући по њиховој правој вредности, нове клице живота, доцније напретке што еволуција развија у будућности. То је најосетнија празнина његовог схватања појава; ми ћемо се доцније вратити на то. Друго остаје у произвољцим границама и тиме штети проучавању правног развијања. Он ограничава историкова истраживања у праву на римско право и германско право. Ова скученост научног истраживања не може оправдати и она је умесно одбачена од стране модерне критике. Ми ћемо носматрати данас укупно целу историју права; и ако ми дамо прво место нраву народа који су достигли поступно највиши ступањ образованости као што је и ред, главни основ наших спекулација, ми не искључујемо п остале. Ми се нећемо освртати ни на право историјских раса. Ми то објашњујемо етнограФским студијама тако тачним кад су оне резултат посматрања тачних и довољно многостручних и кад су подвргнуте озбиљној критици. Ми ћемо попунити ова истраживања иодатцима економне политике, статистике и свих других друштвених наука, које имају непрестано, донекле, додир више мање тесан с правном науком. Само проучавање римског и германског права како је то сматрао Савињи, додајући к томе и Француско право, недовољно је да нас упозна са целим покретом правног живота и Фактима и законима на основу којих се он развио и мора корачати напред. Упоредна догматичка и историјска правна студија неће бити никад толико пространа, а позајмице што би их она чинила. код других грана друштвених наука неће бити никад сувишне, да би се расправио истински карактер ових Факата и закона, а да би се ма с колико тачности утврдиле, са стране тачног познавања прошлости и садашњости, претпоставке које су нама допуштене на будућност. ( наставиће се) •
11 Мегке1. — ХЈећег <1еп ВегиВ 1 <1ег Еп(;тске1ип§ ш зешег Ап\уеп(1ип& аи? Кесћ1; ипс1 безеПбсћаЛ.