Branič

ПОЈАМ И УЛШл

901

тужилачке државе. Предистрагом се хоће да дозна: да ли је извесно кривично дело учињено, од кога и под којим околностима. Ово је потребно ради тога, да би се могло доцније приступити подизању јавне тужбе. Специјалној истрази је, пак задатак, да доиуни предистрагу. Државни тужилац који дела као заступник т}'жилачке државе у овоме стадиуму кривичне истраге, мора да припреми све оно што је нужно, те како би суд доцније на главном претресу могао што лакше изнаћи право стање ствари. Све оно што иследна власт у предистрази није урадила. мора урадити државни тужилац у спецнјалној истрази. II кад буде све што је нужно припремљено, онда државни тужилац ириступа поновном полизању тужбе код суда независно од оне коју је иследна полициска власт по свршетку предистраге подигла - § 183 кр. пост. Ова т^жба државног тужиоца у погледу квалификације дела нема никакве веза са оном, коју подиже наша полиција на крају иредистраге. Он поново оптужује сулу од стране поливдје једном већ оптуженог и тражи осуду над њим. Суд по овоме одређује претрес, на коме доносе независне судије одлуку своју Процес на главном претресу састојп се из делатности кривичних страна с једне стране и самога суда с друге „Кривичне стране су они правни субјекти, чија права и чије обвезе сачињавају предмет кривич, процеса." Државни тужилац који дела у име тужилачке државе у кривичном процесу, као кривична страна настојава да се дође до оживотворења материјалнога кривичнога права, односно државнога права на казну у извесном конкретном кривичном случају. Из тога разлога је сва његова улога на главном претресу управљена на то, да се у овоме смислу донесе одлука судска. Према овоме впди се, како је улога државнога тужиоца, и поред свега тога што је законодавац српски у одсеку I § 5 кр. пост. наредио свима иследним властима, да су дужне стварати се: да невини не буду гоњени а криви не избегну заслужену казну, уирављена искључиво на то, да се до осуде над оптуженим дође. То је и узрок што је оптуженом дато право, да се брани од једног таког тужиочевог нападаја. Ревност ових заступника државних да заштите опште интересе, често се претвара у очигледну неправду према ономе, кога оптужују. И сада, када не би било независних п одвојених судија од ових органа као заступника државних, који у погледу њихове оптужбе имају да донесу