Branič

ДРЖАВНИ САВЕТ

769>

требе, ради које је кредит и вотиран. Нрема томе један ћ& се кредит моћи употребити само ради оне потребе, ради које је и он одређен. Један кредит не може се без одобрења законодавне власти потрошити на друго што, до на оно, за шта је одређен (вирмани § 10). Па не само то, већ, ако је једна потреба, ради које је одређен какав кредит, престала, министар не сме тај кредит потрошити на ту потребу, без одобрења законодавне власти, ако би се та иста погреба у току године понова показала (§ 11). Трошење кредита, према самоме духу буџета не може наступити пре, но што наступи буџетска година, за коју је буџет већ вотиран. Једини изузетак од тога (§ § 15. и 16.) чине кредити на огрев и канцеларијске трошкове, који се могу и пре наступања буџетске године употребити. за половину, и кредит за државне питомце на страни, од кога се може употребити једна четвртпна, пре но што је буџетска година наступила, само ако је буџет стао на снагу. 136. — Одобрење, да министри могу трошити вотиране (суме) кредпте у исто време је и забрана министрима, да не смеју трошити новце ван одређених кредита. Тако министри не смеју (§ 14) ни трошити суме, које нису буџетом одобрене,. нити одобрене им кредите прекорачити. Ако се пак покаже каква потреба, за коју није одређен у буџету кредит, нити се она може исплатити из резервног кредита „на непредвиђене потребе," министри су дужни тражити од законодавне власти „ванредне кредите." Ови кредити у самој ствари иредстављају мале буџете искључиво за подмирење те потребе, буџете ас1 ћос. Према § 9. закона о буџету, оним ванредним, ванбуџетским кредитима тежи се овоме: или је потребно потрошити те суме ради благостања земље, или се њима имају одклонити какве рђаве последице. У исто време, кад министар тражи ванредан кредит, а са тим се тражењем морају слагати и остали министри, он је дужан, да предложи и начин, на који ће се тражена сума добити. То, као и вотирање од стране законодавне власти, даје овим ванредним кредитима карактер особених, малих буџета, јер се и код њих, као и код редовних буџета одређује једна сума новаца на подмирење какве потребе, а у исто се време решава и о приходу из кога ће се тај кредит подмирити. Разлика је пак између редовног буџета и ванредног кредита у томе, што буџет обухвата све државне приходе, БРАНИЧ 49