Branič

326

.БРАНИЧ'

бити надлежан онај који је надлежан да реши да се противу једног акта администрације поднесе тужба. Главна контрола, према чл. 34 Закона о њеном устројству и раду, све предмета њене надлежности решава у општој седници или редовним седницама. Општу седницу сачињавају сви чланови (њих 11 на број) са претседником и деловођом (чл. 35 3. гл. к.). Редовне седнице којих има три врсте — судећа, рачунска и административна — сачињавају по 3 члана и деловођа (чл. 38 3. гл. к.). По чл. 37 3. гл. к. општа седница Главне контроле надлежна је да доноси одлуке о подизању тужбе код Државног савета. Али, ову своју надлежност општа седница, према чл. 39 истог закона, може пренети на административну седницу, чија надлежност — за разлику од рачунске и судеће редовне седнице — није прецизно одређена самим законом, него јој делокруг рада одређује општа седница (чл. 39 3. гл. к.). — Ради што бржег решавања по предметима који могу бити повод спору код Државног савета, а који чине 8 ) више од 70°/о> по броју, свих предмета који се решавају у Главној контроли — општа седница Главне контроле на крају сваке године, при одређивању распореда рада за идућу годину, преноси на две постојеће административне седнице надлежност да цене све одлуке о службеним односима активних државних службеника и све одлуке о пензијама и количини пензија. А те одлуке су најчешће код Државног савета објект спора који покреће Главна контрола. Према томе у пракси је правило да одлуку о сагласности, као и ону о тужби, доноси административна седница Главне контроле, а по изузетку ту одлуку доноси њена општа седница. 2) Какав је правни значај, сагласности — каква је њена правна природа? Пре свега да напоменемо, премда мислимо да се то подразумева, да је овде реч о сагласности Главне контроле само на оне одлуке администрације које могу бити објект тужбе Главне контроле код Државног савета. Дакле о правној природи такве сагласности, која је пандан тужби, биће овде речи. Да ли у овом случају Главна контрола врши превентивну контролу? Др. С. Сагадин сматра да је овде случај вршења превентивне контроле од стране Главне контроле 3 ). То значи да је, по Сагадину, сагласност Главне контроле услов извршности управног акга који је био предмет оцене Главне контроле. Да би могли одговорити на горње питање, треба да претходно изведемо начисто — шта је то превентивна контрола. То је термин из области теорије о буџету, из партије о извршењу буџета и тај термин означава ону контролу која се врши пре извршених издатака из државне касе, при извршењу буџета. Пошто одлуке администрације које могу бити предмет тужбе

2 ) На пр. — од 140.000 округло аката, које је Главна контрола добила у 1933 год. — 107.000 акатадолази на предмете, који би могли бити објект тужбе Главне контроле. 3 ) В. Народну Енцаклоиедију књ. 1 страна 470.