Branič
342
.Б Р А Н И Ч"
дом: питање дефинитивног усвајања јединствених одредаба грађанској одговорности аутомобилиста у међународном аутомобилском саобраћају и обавезном осигурању ове одговорностиушло је у завршну фазу. Можда нећемо дуго чекати на изједначење ових важних правних материја на добро свих народа и сваког појединца на посе, ма где се он налазио и ма коме народу припадао. VII. На нашој државној територији данас постоји и у важности је на словеначко-далматинском правном подручју аустриски закок од 9. августа 1908. год. о одговорности за штете нанете аутомобилима. 16 ) На другим правним подручјима важе одредбе грађ. законика о грађанској одговорности, уз два изједначена закона од 24. марта 1919. год. о међународној конвенцији односно аутомобилског промета, са међународном конвенцијом о промету на путевима, закљученим 24. јуна 1926. год. у Паризу 17 ) и од 2: децембра 1930. год. о предузећима за редован и повремени превоз путника и робе моторним колима 18 ). Према одредби чл. 7. овог последњег закона превозно предузеће дужно је да код завода за осигурање у нашој држави склопи осигурање против повреда и штета, које могу настати при превозу путницима и другим лицима и то онако како је одређено правилником. То је законски основ за обавезно осигурање. На основу овог зак. прописа, Министарство трговине и индустрије прописало је наредбом бр. П-9809-У од 5. априла 1932. год. Правилник о обавезном осигурању код редовног превоза путника у аутомобилском промету, 10 ) па га је доцније повукло услед противљења и ништења решења донетих по овом Правилнику од стране Државног савета. 20 )' Истим питањем бавиоје се Четврти Конгрес југословенских правника у Скопљу 1932. год. 21 ) Доцније, Министарство трговине и индустрије, на основу овлашћења из чл. 82. закона о радњама од 5. новембра 1931. год. прописало је нов Правилник о обавезном осигурању превозних предузећа и спровело га у виду наредбе II бр. 22364 — Т. од 27. јуна 1934. год. 22 ). Тај Правил-
16 ) К. О. В1. N0. 162, преведев и објављен од стране г. Др. Драг. Аранђеловика уз његов превод Аустриског грађанског законика (друго издање, Београд 1922. г.). 17 ) Службене новине бр. 99 — XI.. од 27. априла 1929. год. 18 ) Службене ношине бр. 286 — ХСУШ. од 12. децембра 1930. г. 19 ) Службене новине бр. 102 — Х1.У. од 5. маја 1932. год. *) В. наше чланке, објављене у Правосуђу за јуни, јули и август 1932. г. под насловом: Аутомобилско законодавство и обавезно осигурање, и за децембар 1932. под насловом: Обустављање обавезног осигурања у аутобуским предузећима. и ) В. Споменицу на Четврти конгрес југословенских правника, са радовимз референата г. г. Др. Младена Пливерића, Др. Антуна Шшухеца и писца ове расправе. Наш реферат на Конгресу правника у Скопљу засебно је оштампан под насловом: О накнади штете причињене моторним возилима, Београд 1932. г23 ) Службене новине бр. 575 — ХЦУ. од 1. августа 1934. год. Сем тога, нж основу овлашћења из §§. 62. и 83. Закона о радњама, издало је Министарство трговине и индустрије наредбу II. бр. 17435 од 16. маја 1935. год. која садржи