Branič
280
»Б Р А Н И Ч"
он, по чл. 1 Закона о држ. рачуноводству основа државних финансија. Према буџетским принципима прво се установљавају потребе, па затим покрића, а тим самим прво се предвиђају издатци, па приходи. Међу потребе убраја се исплата утврђених обавеза,, а та потреба мора бити покривена, ако не из редовних прихода, а оно из намета, или путем кредита, сходно § 115. Закона о градским и § § 76. и 94. Закона о осталим општинама. По § 130. првог закона, надзор над пословањем градских општина врши бан, а по § 118. он као надзорна власт општински буџет одобрава и његов састав проверава. 10 ) При томе, по овом пропису, он се пре свега уверава: да ли су у буџет унети сви издатци, који по овом или другим законима или по неоспорним уговорним обавезама падају на терет града, и то у оноликим износима, колико су по закону потребни. Обавезе по извршним судским пресудама јаче су од уговорних обавеза, јер је таквом пресудом обвеза постала не само неоспорна, већ и извршна. Кад је обавеза општине позната, јер је пре састављања буџета извршна пресуда примљена, и кад је о тој обвези кореспондирано и са општином и са самом Банском управом, онда и без примедбе на буџет коју прописује § 116. првог и § 96. другог закона, а поготову уз ту примедбу банске управе по § 118. Закона о градским. општинама и ) не могу и не смеју истодобно мањкаве буџете одобравати, а истицати гледиште о буџету као основу свега. Не могу са два основна разлога: што то гледиште закон искључује, и што се на тај начин општине под њеним надзором неправично богате^ противно и праву и моралу. Кад би се ово гледиште одомаћило, онда би тим самим била установљена апсолутна неприкосновеност општина, не само на јавном терену, већ и на приватном домену. Своје буџете општине саме доносе а банске управе их расматрају и одобравају. Ако се дозволи да општинске и надзорне власти не поступају по прописима и秧117. и 118. Закона о градским општинама, или по §§ 96. и 97. Закона о општинама, — онда би општине, неуношењем исплата у буџет изигравале сваку извршну сутску пресуду. 12 ) А међутим у свакој држави сва лица и тела једнако су дужна да законе поштују, а пре свега такво поштовање законима дугују саме општине. 13 )
10 ) Пропису из § 130. Закона о градским општинама одговара пропис из § 121. Зак. о опшинама, а пропису § 118. првог пропис из § 97. другог закона. и ) Исти пропис о надзору управне власти при доношењу буџета садржи § 97. Закона о општинама. 12 ) Иста би последица наступила и код свих осталих тела на која се заштита односи. 13 ) Овакво гледиште Нишка општина, већ је почела да искоришћава. На име исплате дуга од Дин. 1,500.000.— на који је осуђена извршном судском пресудом она је у своје буџете за 1937./38. и 1938./39. унела по свега Дин. 100.000.— Како то једва покрива досуђени интерес, а за исплату дуга преостаје свега 10.000.— годишње, то би на исплату требало чекати равно 150 година. Али за општину њен буџет није обавеза, јер је буџетска 1937./38. протекла, а она није исплатила ни овај износ који је сама благоизволела одредити.