Brastvo

човек, који се од свога народа није хтео много разликовати.

Калаз и Помаз су већ живља места; Чип, Бата и остала много су слабија.

Помаз има и српског православног проту. Прота · је у владикином двору добро записан. Кућа му је гостољубива, нарочито за конзисторијалне саветнике, владикино придворништво и — учитељице из места и околине. Ваљада у томе и лежи његова добра репутација у православноме двору у Будим-Пешти.

Таке су гозбе у његовој кући честе.

Укупан утисак овога мога пута могу свести на неколико речи: народ је добар, старешине не, отуд мртвило, учмалост и малаксалост у сваком погледу. Због тога се Српство ту и гаси.

Патријарах или Сабор учинили би народној ствари веома велику услугу, кад би мало боље завирили у овај кутак земље, где Срби живе. Иначе ће их нестати, јер туђински вали ту силовито запљускују. Пастири и архипастири народни нису зато ту да благују, него да народ хране и ода зла бране. А куд ће већег зла од туђе навале, која прети да тамошњи српски живаљ подави 2

Српске школе и цркве на томе крају требало би да су узор школе и цркве, примерно уређене, са свачим изобилно снабдевене, школе у:модерним зградама смештене, са свештеницима и учитељима који су најбољи међу најбољима, чврсти вољом, снажни полетом, примерни владањем и неуморни у раду. Како се обале чувају друкше него кад се утврде љутим каменом! И народне обале само се на тај начин могу очувати, само се тако народ брани и унапређује, а не гњилим господством, небригом и простим маркирањем школа, цркава, свештеника и учитеља — као што су сад.

Лабавост је претеча слабости, слабост претеча смрти. Тако се не иде напред.

Има ли ко да чује 2

Бдин.