Bratstvo

Овакво охоло омаловажење жене није изостало ни ка„сније. Није га онемогућио ни т. зв. хуманизам. Макнавели именује судбину женом која се покорава свакоме који је туче. Према, Лутеровој изјави има три ствари у којима, човек, т. ј. мушкарац, највише ужива: то су вино, жена и песма. Чак Кант зна. за жену само увредљиви израз Ргаџепуттег. Није ни "француска револуција донела побољшање мушких мишљења. о женама. Сен Жист додељује њима само улогу „украса надионалних свечаности. Наполеонов грађански законик од године 1304, који је још и сада, на снази у Француској, регулише правни положај желе у духу римског права само нешто ублажеБом. Његов главни уредник Порталис је правдао то наводећи Монтескијево схваћање жене као салонске играчке: _каква Бе "срећа живети у таквој земљи где се жене резервишу за ужи вање једнога, али још служе за разоноду свима („Дух закона“. књ. ХУГ, гл. Хђ. Јошу ХЕХ столећу били су такви филогофи који су за жене знали само погрдне и понижујуће речи. Шопенхауерове изјаве о њима најординарније су псовке. Онако исто бруталан је Ниче. Тврди да је жена створена, ради одмора војника и свакоме, ко иде ка жени, саветује да не заборави "узети корбалч.

Друга је крајност када се жена уздиже на неку надчо. вечанску висину. У средњем веку племићка жена била је проглашена за „даму . Ова се реч изводи од Фопшпа владарипа. Дама се обожава, Свака њена жеља, свака њена, ћуд се истовети са Божјом вољом: се фие Јетте уешћ, Пјеп је уепе, што жели жена, то жели Бог. Мушкарци клече пред њом, љубе јој руку, робују њој. Довољан је њен поглед, њен осмејак, покрет њене рукавице и обожавалац хита да изложи чак “свој живот највећој оласпости само да њу задовољи. Тако се успоставља, нека дамократија.

Најзад трећа је крајност када жена, уображава да постаје правим човеком када мајмунише мушкарца. Жорж Санд је радо носила мушко одело и у својим романима, проповедала женску слободу и мушку верност у љубави. Колико има, жена, које мисле да су оне тек онда модерне, напредне и културне, када пуше дуван, трују се алкохолом, одају се разузданом полном животу и подражавају Ја вагсоппе од Пола Маргерита.

Очевидно је да ни жена као ствар или играчка, ни жена као ћудљива дама ни жена, као мушкобана не дају прави одговор на то, шта је жена као човек и шта она има да уради. Међутим балш сада такав је одговор преко потребан и то из „два разлога. Прво, пошто је модерно законодавство, барем у пивилизованим земљама, скоро потпуно ивједначило жену са, мушкарцем и тиме је пружило њој огромну могућност утицаја, "на приватни и јавни живот. Друго, пошто човечанство дожи-