Dabro-bosanski Istočnik

Ер. 2.

Д.-Б. ИСТОЧНИК

Стр. 27.

дјк>стик > чеисв -кко/жено ећса строне. н еже наползВ ккскл1к еднне скд'ктелн>, покои госноди д$ше рлвк скои^к. на те ко оуповаше ккзложише. и пр. У овом опјелу има миого више стихира, него у обичном садашњем. 10. Чтики? Шрдклис пр-кст^ки клади чиц'к нашен. Еогороднци и нрисно Д'ккга ЖарТн: Ког господ бдкисе нал1 и т. д. Кк когороднцн ПјЖ/1'кжно нн8а при-

тец'кд| гр^кшни исм-керенТи, и припад^к/и покаарТе,и ккпТим |Је нзгаквинк! дбшекнгага. и т. д. Посљедњн листови и први насловни одкинути су, и с тим ова књига довјјшена је; писана је на кожи, и тврдо увезана на малом колу и сваки почетни наслов забиљежен је црвеним круиним словима; пма 167 лпстова и налази се у аркиви конзисторијалној митроиолије Дабро-босанске.

II. Катихетичка бесједа о символу вјере.

Лравославни Христјани! Што је најглавније и најиужније знати човјеку Хрнстјанину, то ]е вјера. Тај темел. хриетјанске вјере садржи се У „Спмволу вјерс" или као што просто зовемо: Вјерују. Овдје је изложено кратко алн јасно шта сваки Хрпстјанин треба да вјерује. Како се чнта Символ вјере то знате, но како га је, ко — н гдје саставио може бити да то не знате, па зато пмајте стрпљења, ја ћу вам растумачити. Спмвол вјере, или просто: Вјерују, у сваком вцду као што га ми имамо, састав.вен је врло дпвно. Он је саставл.ен од светпх Отаца на Никео-КонстантинополЈСКим саборима прије хиљаду и внше годпна. Зашто је саставл.ен Символ вјере? Ево зашто. Познато је вама, православни Христјанп, да је Господ наш Исус Христос проповједао своју Божествену науку свима лудима и народима, пз свију мјеста и крајева, који су га слушали, но ппак најбоље су ЕВагову науку иримали Његови ученнци и Апостолп, и то зато, што су увијек поред Нзега билп. Но кад се Христос вознееао на небо, Апсстоли су вјеру Христову распростиралп по свима мјестима п пародима онда познатога свијета. Наука апостолска била је чнста и истинита, јер су је примили од самога Христа Спаситеља; но и при свој тој чпстоти Хрнстове науке, налазило се је људи, којн су је по вољп и ћуди својој тумачили Једанјекриво схратио учење апоетолско, другом се то учење учинило неправилно, трећи је хтјео да покаже своје знање и мудровање, и таким начином почели су зли луди изопачавати науку Христову. Учитељи праве Христове вјере кад су видјели ту поквареност л.удску науме да то поправе, а зато нужни су бп.ш зборови пастира и учител.а цркве — или васијонскп сабори. Ево како је то било: Ревносни пастпри цркве Христове примјетили су ту неправилност учења, и зато су то доставили благочестином

императору. Император по њиховој желлт разашл>е позиве по свој својој држави и другим царевпнама, да би се сви еппекопи и учнтел.и црквенн сабралн на једно одређено мјесто у сабор. Ови епископи узимали су по каткад са собом презвитере и ђаконе, који су билп способнији у вјери од противника исте. Сабравши и помолпвшп се Богу расуђпвали су како се и у ком мјеету сачувала вјера п проповјед апостолска, и о том су предмету рјешавалп. Кад бн се ови у нечем еагласили, запнсивалп би у књигу и то су примили за истнну као духом светим потврђену. Вселенских сабора бпло је седам, на којпма је написан и утврђен Символ вјере. Ако вн Христјани, п знате како ее чпта Символ вјере, то ппак нпје доста, него је још нужно знати и разумјети, шга се садржи у Символу вјере, кога ми читамо. Пначе зашто бисмо се ми звали Хрпстјани? Ва.кда зато што знамо прочитати Спмвол вјере, а оно што нам је најнужније знати Христјанима т. ј. чему нас он учи — не знати? То бп значило просто ништа не знати, јер кад језшс ријечн пребацује, а ум спава и не разумпје шта језик говори, ту нема темсл,ите вјере. Пресудите сами, да ли јс то лијепо називати се Хрнстјанином, а не знати како нас учи вјера и како ћемо у пстој поступати. Невјерник и он познаје темел, своје вјере ма она и лоша бпла; он тврдо стоји у евојој в]ери, те га нико не може у њој поколебати. Кад тако невјерни тврдо стоје у евом невјерију, то је онда нама најнужније знати и штнтити своју вјеру, која је права и истанита вјера, па темелу Христове и апостолске науке основана, а св. саборима утврђена. Ако вп сл>еду^ете и знали будете чему вас учи Символ вјере, онда не ћете никада сврнути с пута праве вјере, а дознати прави темел. вјере то није нимало тешко. Да би лакше могли поњати Символ вјере