Danas
Raspolućene strasti
C'Divlje StmSd/Md Things”; SAD, 1998; scmarista: Stiven Pitas; veditđj: Džon Meknanlon; igmjir Kem Bejkon, Mat Dibn, Niv Kempbel, Taeza Rasd, Dem Rmds, Dafrie Rubin Vega, Robat Vagna, Bil Maiej; distnbuter Tak)
Teško je precizno definisati šta je tim stvaralaca koji stoji iza filma “Divlje strasti” zaista Meo da postigne sa ovim i ovakvim ostvarenjem. Na&lno i formalno, ta priča prezasićena zločinima, seksualnim aferama i svakovrsnim obrtima s jedne, ali i valjano odmerenom kombinadjom već afirmisanih i dolazećih glumačkih vedeta s druge strane, je mogla da bude pikantna, malčice otkačena, neonoarovska poslastica koja bi mimoilaženjem oveštalih holivudskih kanona ponovo raskrinkala naličje idiličnog života u amedčkoj provindjL Suštinski, međutim, glavni adut filma “Divlje strasti” svakako jeste rediteljski potpis Džona Meknautona, autora antologijske, nezavisne provokadje “Henri: portret serijskog übice” (1990), dakle stvaraoca koji je trebalo da već postojeću narativnu konstruk-
dju optereti novim znaoenjskim slojevima. Paradigmatičnost Meknautonove umetničke sudbine tokom ove decenije, tačnije njegovog tegobnog i gotovo nemogućeg transfera iz niskobudžetske u glamuroznu, komerdjalnu kinematografiju, nije - naravno - previše zanimala producente filma “Divlje strasti”, ali je mogla da ih pravovremeno upozori na probleme koji će se roditi iz sudara samonikle i nepoćudne rediteljske genijalnosti sa konfuznom i ipak odveć izraubovanom pripovešću na kojoj počiva ovo delo. Ovako, nepregledni niz nesporazuma i kratkih kreativnih spojeva je trajno raspolutio fflm “Divije strasti”, primoravši publiku da se simultano bori i sa nametnutom Meknautonovom potrebom da upomo traga za idejnom težinom čak i tamo gde je objeklivno nema, a i sa nesuvislo uoestalim narativnim iznenađenjima i komplikadjama koje su direktna posledica totalnog odsustva komunikadje između izvome postavke i potonje, rediteljske obrade pretpostavljenog scenarističkog predloška. Bilo kako bilo, takav fflm ‘Divlje strasti” počinje i jedno vreme traje kao sudskopolidjska drama o - lažnom ili pravom, svejedno - slučaju seksualnog zlostavljanja profesota nad maloletnom i pohotljivom učenicom, s tim što neusaglašenost i proizvoljnost scenarističkih, rediteljskih i glumačldh akcenata odmah razbija svaku iluziju, negira potendjalnu društveno-moralnu poleraičnost zahvaćenog sadćaja i isuviše rano upozorava gledalište na mehaničke obrte koji će ispuniti ostatak korisnogbioskopskogvremena. No.ako su zločin, strast i licemerje tako brzo potrošili svu svoju potentnost, ni seks kao poslednje, jeftino eksploatadjsko utodšte nije mogao da spase novo Meknautonovo ostrarenje, usled čega taj segment “Divljih strasti” - uprkos slobodi u kombinovanju partnera - liči jedino na kakav jadno erotizovani video-magazin. Maksimalno distandran od junaka svog dela, u verovatnoj nameri da bar time, naknadno motiviše apsurdnu eskaladju obrta koju servira auditorijumu, Meknauton je realizujud “Divije strasti” posegao za još jeđnim savršeno nerazumljivimrešenjem kioz ostavljanje vedne ključnih pripovednih događaja van platna, da bi ih kasnije, tokom odjavne špice ipak pokajnički prikazao publid i tako dodatno osporio vlastite kreativne odluke. Planirano pomirenje konvendonalnog i alternativnog tako ne samo da nije upriličeno, već se sada čini i daleko neostvarijivijim nego ikada pre, pa će “Divlje strasti” ostati upamćene isključivo kao bolan indikator utiska da će Meknauton i dtava plejada njemu sličruh autora biti primorani da artističku sreću pronađu negde daleko od sve dosadnijeg Holivuda.
AleksandarD. Kostić
IN MEMORIAM Umro ghunae Nenad Stojanovski
Ghimac Makeđonskog narodnog teatra Nenad Stojanovski umro je danas (14. jula) u Skoplju u 44. godini, javlja Makpres. Jedan od vodecih makedonskih glmnaca, Stojanovski je nastupio u više od 30 pozorišnili uloga, a radio je i na telecoziji i radiju. Dobitnik je brojnih priznanja, među kojima su i dve Sterijine nagrade i nacionalna nagrada “11. oktobari’. Za iilogu u predstavi “Vavilonska kula” dobio je glavnu nagradu za glumaćko ostvarenje na pozorišnim svečanostima u Sapcu. Stojanov'ski je vrlo uspešno gostovao u beograđskom Ateljeu 212 u pređstavi “Bekstvo”. Sahrana Nenada Stojanovskog biće sutra u podne u Skoplju. (Beta)
Betin FILMOSKOP
MONICA, 14. JULA - Dokumentarni film “Vojvoda Živojin Mišić - od pastira do vojskovođe” reditelja Mikija Stamenkovića prikazan je sinoć u Mionici u okviru ovogodišnje smotre “Mišićevi dani”. Pored sačuvanih fotografija i drugih dokumenata korišćeni su i filmski materijali iz arhiva Jugoslovenske kinoteke. U okviru “Mišićevih dana” u Mionici je sinoć predstavljena knjiga “Ratovanje Petog pešadijskog puka kralja Milana 1912-1920” o kojoj je govorio istoričar Miloje Pršić. Manifestacija “Mišićevi dani” zatvara se u ponedeljak 20. jula svečanim programom. LOS ANĐELES - Četvrti film iz serijala “Smrtonosno oružje” bio je najgtedaniji na severnoameričkom kontinentu tokom vikenda, kada je održana njegova premijera, i sa zaradom od 34,4 miliona od prodatih bioskopskih ulaznica potisnuo najavljivani hit leta, “Armagedon” na drugo mesto po gledanosti. lako na drugom mestu, film o asteroidu na putu da uništi Zemlju uspeo je da zaradi 23,3 miliona dolara u američkim bioskopima u periodu od petka do nedelje, tako da će samo na doraaćem tržištu sigurno zaraditi preko 100 miliona dolara, smatraju poznavaoci filmskog tržišta. Još jedan novi film, “Small Soldiers”, uspeo je da zauzme visoko treće raesto po gledanosti u SAD i Kanadi, sa zarađenih 14,5 miliona dolara tokom vikenda. Prvi film “Smrtonosno oružje” sa Melom Gibsonom i Danijem Gloverom u glavnim ulogama zaradio je 6,8 mUiona dolara tokom prvog vikenda prikazivanja. Nastavak je zaradio 20,3 miliona, a treći deo 33,2 miliona dolara tokom prva tri dana prikazivanja u američkim bioskopima. “Ukoliko stručnjaci za filmsko tržište nisu pogrešili u procenama, novo ‘Smrtonosno oružje’ bi trebalo da zaradi više od svih filmova iz serijala do sada”, kaže potpredsednik firme za bioskopske statistike “Egzibitor rilejšns” Pol
f'OTO: ItOOTKS
Dergarabidijen. “Publika je željna pravog akcionog filraa, nečeg što su već videli i što im se dopalo”, kaže on. “Zahvaljujući staroj, oprobanoj glumačkoj ekipi i novom licu, komičaru Krisu Roku, publika se zainteresovala.” U “Smrtonosnom oružju 4” dvojica nerazdvojnih policajaca koje igraju Gibson i Glover rešavaju slučaj ilegalnih kineskih imigranata u SAD koje prodaju kao roblje u Kahforniji. Film “Armagedon” sa Brusom Vilisom, Liv Tajier i Benom Aflekom u glavnim ulogama će, kako se očekuje, uprkos lošim kritikama, takođe premaših zaradu od sto miliona dolara na američkom tržištu. Tu sumu su ove godine već dostigli filmovi “Deep Impact”, “Godzila” i “Trumanov šou”, a približavaju im se i animirani film “Mulan” i “Doktor Dulitl”. “Mislim da će ova godina biti rekordna po zaradama fUmova”, kaže Dergarabidijen. LOS ANĐELES - Scene mačevanja u novom filmu Antonija Banderasa “The Mask of Zorro” (u slobodnom prevodu “Zoroova maska”) često su bOe veoma realistične i bolne, kaže populami španski glumac. “Kada se sat vremena borite pravim mačevima, osećate se odlično i koncentrisani ste”, kaže on. “Nakon 14 sati rada, počinjete da gubite koncentraciju.” Banderas, koji se poslednjih godina proslavio i ulogama u holivudskim filmpvima, kaže da je bilo krajnje vreme da se jedan Španac pojavi u ulozi Zoroa, heroja koji se bori protiv ugnjetavanja južnoj Kaliforniji u vreme španske vladavine. “Tu ulogu nikada nije igrao neki Španac”, izjavio je Banderas “Los Anđeles tajmsu”. Zahvaljujući tom filmu, Banderasov imidž Ijubimca publike mogao bi biti “zacementiran”, ah 37-godišnji glumac kaže da ne razmišlja mnog o statusu seks simbola. “Nije me briga”, kaže on. “Ne smeta mi, nih mi stvara osećaj da sam superheroj.” “U svakom slučaju, to neće trajah večno”, smatra Banderas. “U jednom trenutku ću počeh đa gubim kosu i da se gojim,”
ARTičoke
BIOSKOP REJt Rodrigo S. de Carvalho, mladi plesač iz Brazila, biće gost bioskopa Rex do 5. avgusta. On če od 13-17. jula održati radionicu pod nazivom “Body and Space” (Telo i prostor) - svakodnevno ođ 10 dq 14 sati. Takođe će intezivno raditi kao supervizorpokreta u predstavi "Kvartet”, autora i izvođača Dejana Garboša i Dragane Afireviča (muzika: Vedran Vučić), čija se premijera očekuje 31. jula. ROSIKA, hor iz Sankt Peterburga (Rusija), večeras u 20 sati nastupiće u Galeriji Fresaka Narodnog muzeja u Beogradu. MUZIKA FLAUTE, koncert u Rimskoj dvorani Biblioteke grada Beograda, veoeras u 19 sati. Nastupaju; prof. Ljuba Dirnitrijevič i učenici (Ana Najvirt, Saška Cvijanović. Dana Lekič, Svetlana Pavlović i Tanja Mahjašević). Program; Tajlard, Trineman, Devijen, Mocart i Teleman. URBA BAR - BARUTANA (Kalemegdan): Teenage Techno Punks (DI Đejan Milićević i gost DJ Eye), večeras od 22 sata Ulaz slobodzin VINDOUS 98 - šta donosi? -Tribina u organizaciji Društva za informatiku Srbije i Bibiioteke grada Beograda, biće održana danas u 12 sati u Rimskoj dvorani biblioteke. Program vodi; Ni' rla Madcović. VELIKA AVAMTJMFIIM\,-knjigaDušana Stojanovića, izašlajeu ed.i.dj! “Raniradovi’ Instituta za film (Beograd), Prometeja (N.Sad) i Ju filma danas (Beograd). POHVALARUO,izložbaMileteProdanovića,nagrađenogi.’iUn ' “r ■■ Teuakov..’ SANT’. b;::- vJtvorenavečeras u 20 sati u Galeriji SANU. Izložbu će otvoriti aka iemik tvan .Antić. GRAfTKE Vesne PavlovićPažđerske (Niš) - samostalna izlaži«-bio- o\ ■■•■.v. veovas u2O sati abeogradskoj Galenji ULUS. Izložtvi je olvorena do 28, jula. NALUDOMKAMENU-venčana fotografijauSib':. (ISSO-TTi in rh ,! - a Iraoaa’oripotpis’j ; Vesna Dušković i drMilanka T(xlić, olvara se večeras u2O sa* ; aL; io, 5 . v . , ■ • vsaT
Sreda, 15. jul 1998,
15