Danas

Danas

Je mučio isti problem. Pošto su

na raspolaganju bili isključivo vrlo „sirovi“ karburatori, motori su bili efikasni samo pri radu pod specifičnim brojem obrta, a pritom primitivne transmisije nisu Omogućavale odabiranje većeg broja prenosnih odnosa. Konji su mogli da se nateraju da hodaju, kasaju ili galopiraju odgovarajućom „komandom“ a „kočije bez konja“ to nisu mogle sve dok taj problem nije razrešio Milton Rivs.

Rivsova fabrika je proizvodila remenice praktično u svim dimenZijama za potrebe industrije ı one su mogle da se koriste u raznim kombinacijama gotovo Za sve Opsege brzina i snage. Međutim pri promeni režima rada pogonski agregati su morali da se zaustave ı ugrade remenice drugačijih dimenzija. Razmišljajući o tom problemu Rivs je otkrio rešenje koje Je moglo da se primeni i na automobilima, tako da je vozačima bilo na raspolaganju daleko više „brzinskih“ opcija nego jahači-

S ve pionire motorizacije najviše

Nakon preliminarnih eksperimenata, neophodnih da se teoretska zamisao proveri u praksi, standardne remenice na Dpogonskom i prenosnom vratilu zamenio je parom konusno oblikovanih diskova, stim što su manji prečnici bili postavljeni naspramno, a diskovi su mogli da se pomeraju bočno na svojim vratilima pod dejstvom jednostavnog komandnog uređaja sa lančanim prenosom Remem Ojačam (drVveDi) blokovima sa oborenim ivicama spajao je diskove. Kada bi se pomoću komandnog uređaja diskovi na pogonskom vratilu međusobno približili ı remen prevaljivao duži put po obimu tih diskova, jednovremeno bi se razdvajali diskovi na prenosnom vzratilu u istom stepenu i smanjivali dodirni prečnik na tim diskovima te se prenosno vratilo obrtalo većom brzinom. Sa uređajem „VST“ mogli su da se ostvare svi prenosni odnosi od 1:1 do 1:61 postigne maksimalno moguća efikasnost. Pošto je bio u velikoj žurbi Milton nije konstruisao motor za svoje vozilo već je kupio. dvocilindarski pogonski agregat (6 KS) od firme Sinc iz Grand Rapidsa (Mičigen). U fabrici Fering (Kolumbus) izrađeni su točkovi, osovine | karoserija sa tri sedišta. U međuvremenu Rivs je konstruisao prikladan ram šasije stim što Je motor bio smešten iza a menjač „VST“ ispred zadnje osovine. Sve komande bile su smeštene između osovina, ispred vozača koji se nalazio na zadnjem sedištu, iza putnika na sedištu iznad prednje osovine.

Na probnim vožnjama početkom jeseni 1896. godine „motocikl“ Je bio veoma uspešan ali su se Javila dva problema: plašenje konja i žalbe komšija. U nastojanju da to razreši Milton Je ugradio efikasni izduvni prigušivač u izduvni sistem što Je po svemu sudeći bio prVi slučaj u svetu.

Radi prikazivanja svog predivnog vozila Milton se odvezao do Indijanapolisa, udaljenog 65 km, i napisi o tome bili su objavljeni u mnogim dnevnim listovima 1 časopisima, uključujući i „Doba bez zaprepa-. Jmteresovanje je ~ Dilo ogromno i usledile su mnogobrojne narudžbine, međutim o broju proizvedenih „motocikala“ ne postoje pouzdani podaci.

_ Milton je konstruisao manji i lakši model za ličnu upotrebu. Koristio ga je pri obilaženju fabrika radi

demonstriranja prenosnika „VST“ na stacionarnim agregatima tako da je u tom periodu u velikoj meri zanemario dalji razvoj automobila. Fabrika jednostavno nije bila u stanju da zadovolji sve veću potražnju za prenosnicima „VST“. U 1898. godini proizvedene su samo 22 jedinice a u narednoj godini taj broj je uvećan na 383. Proizvodnja je postupno uvećavana tako da je godišnja prodaja dostigla iznos od 12 miliona dolara pre no što su naslednici osnivača prodali proizvodna postrojenja i patentna prava fabrici za proizvodnju električnih uređaja Relijans u Klivlendu (1955).

1 pored svega, u periodu od 1896. godine do izbijanja Prvog svetskog rata Milton je našao vremena da konstruiše automobile i da ubedi svoju braću da se deo fabričkih postrojenja iskoristi za serijsku proizvodnju motora 1 auto-

mobila po umerenim cenama. U 1897. konstruisao je jedan od prvih autobusa u svetu. Bilo je to ogromno vozilo, sa osovinama dugim 2,13 m i zadnjim točkovima Visokim gotovo kao čovek. Autobus Je mogao da poveze 15 putnika. Vožnja nije bila baš mnogo udobna pošto je razmak točkova bio preširok za normalne kolotečine nekaldrmisanih ulica i puteva tog vremena.

Razvoj automobilskih menjača nadmašio je praktičnost primene prenosnika „VST“ na prelazu iz 19. veka u 20. ali je Milton konstruisao vazduhom hlađeni četvorocilindarski motor za svoje relativno jeftine dvosede u vreme kada je proširenje fabričkih kapaciteta bilo u stanju da zadovolji zahteve tržišta u pogledu proizvodnje industriskih prenosnika „VST“. Kvaliteti motora su ubrzo bili uočeni i novoosnovana fabrika automobila Malkomson iz Detroita je naručila 500 jedinica za svoje potrebe (1906). Međutim ta nova fabrika je ubrzo zapala u finansijske teškoće i Mil-

ton je kritičnu situaciju razrešio

uvođenjem proizvodnje sopstvenih automobila. Plasman je bio toliko uspešan da je nakon godinu dana uveden u proizvodnju i poboljšani model sa šestocilindarskim motorom.

Fabrika Rivs je proizvodila i kompletne motore ili određene komponente za Kadilak, Oburn, Aerokar, Mun i Vestern sve dok veća potražnja za industrijskim prenosnicima „VST“ nije naterala braću da izvrše konačno opredeljenje između automobila i rememica. Odluka je bila neizbežna pošto je zahvaljujući patentnoj zaštiti prenosnika „VST“ u drugim zemljama 1 SAD, proizvodnja bila daleko unoshija nego li (povremeni) izleti u svet automobilizma.

Međutim Milton je imao još jednu ideju u oblasti automobilizma koju nije napuštao sve dok nije uspeo da je ostvari u praksi. Samo nekoliko dana nakon odluke u po| budućnosti kompanije pri-

Vatio se novog projekta. U pitanju

|

Automobili sa šest i osam tockova

je bio auto sa osam točkova, koji je konstruisao samo radi toga da bi dokazao da je udobnost vožnje direktno zavisna od broja točkova „koji nose teret“ i to na svakoj vrsti vozila. Tvrdio Je da će auto sa osam točkova, sa ravnomerno raspoređenim opterećenjem, biti gOtOVO imun na potrese udarnih rupa na kolovozu. Kada se na vozilu sa četiri točka jedan točak podigne ili spusti taj deo automobila mora da se odigne ili spusti u istoj meri, ali sa po dva točka na svakom uglu automobila, jedan od tih točkova može da zadrži auto u horizontali dok drugi ne pređe preko ulegnuća.

Da bi dokazao svoju teoretsku postavku kupio je turistički „OveIlend“ i započeo rekonstrukciju donjeg postroja i upravljačkog meha-

nizma. Produžio je prednje i zad-

nje blatobrane. Zadržao Je originalni pogon preko zadnjih točkova ali

o

·Je konstruisao složeni mehanizam za jednovremeno upravljanje preko preostalih šest točkova, stim što je na svaki par točkova dejstvovao na drugi način. Kada bi, na primer, točkovi prednje osovine bili zakre-

· nuti za 20 stepeni, točkovi sekun-

darne prednje osovine zakretali bi se za samo 10 stepeni u istom smeru a točkovi na sekundarnoj zadnjoj osovini bili bi pritom zaokrenuti za 10 stepeni u suprotnom smeru. Ovaj princip Je godinama kasnije bio primenjen na vatroga-

snim vozilima sa dugim lestvama, stim što je savozač zakretao zadnje točkove radi bezbednijeg skretanja udesno na gradskim raskrsnicama.

„Oktoauto“ se u svakom slučaju odlikovao izvanrednom udobnošću vožnje. Zahvaljujući zadivljujućem izgledu taj auto je privukao gotovo istu pažnju kao 1 trkački automobili na prvoj trci „500 milja Indianapolisa“ u 1911. kojoj su Milton i njegovi sinovi prisustvovali kao gledaoci. Mada je zainteresovanost Za to vozilo bila ogromna, niko ipak u to doba nije poželeo da postane vlasnik automobila sa međusobnim rastojanjem od 457 cm. U svojim daljim nastojanjima Milton je eliminisao jedan par prednjih točkova i konstruisao vozilo koje je nazvao „sekstauto“ i za kojt je utvrdio cenu od 3.200 dolara. Potencijalni kupci su se divili ı tom automobilu ali nijedna narudžbina nije pristigla. Milton Rivs je nakon toga definitivno prestao da se bavi konstruisanjem automobila.

Sve do današnjih dana sačuvano je nekoliko tvorevina njegovog raskošnog talenta, uključujući ı medalju koja mu Je dodeljena u 1910. godini kao priznanje za njegovu konstrukciju ı usavršavanje prenosnika „VST“. Takvu medalju je do sada primilo Još samo oko 100 najvećih inovatora. A Još značajnije Je to da su ti prenosnici još uvek u redovnoj proizvodnji.

Od mnogobrojnih vozila koja je konstruisao preživelo Je samo jedno i to „motocikl“ koji je očuvan u izvanredno dobrom stanju a Koji su njegovi sinovi poklonili Muzeju u Indianapolisu u 1963. godini.

četvrtak, 29. jun 2000.

17

Milton Rivs Je van svake sumnje bio genijalan konstruktor automobila ali Je, nažalost, prerano odustao od daljeg nadmetanja u toj oblasti.

Rivsove čudesne konstrukcije nisu ostale bez odjeka u svetu a najbolje potvrde su menjač „varlomatik“ i bolid formule 1 sa šest točkova. Na Salonu automobila u Amsterdamu 1958. pojavio se holandski auto „daf 600“ sa vazduhom hlađenim dvocilindarskim bokser-motorom radne zapremine 590 ccm i revolucionarnim menjačem sa kontinualnim prenosom kod kojeg je zadnji par konusno oblikovanih remenica bio smešetn između Dpogonskih točkova. Promena prenosnog odnosa ostvarivana je primicanjem ı razmicanjem parova Dpogonskih i prenosnih (konusnih) remenica, odnosno menjanjem radnog prečnika nazubljenih remena. Tek u novije vreme pojavljuju se savremene konstrukcije menjača sa kontinualnim prenosnim odnosom (CVT) koje treba da dostignu širu primenu u narednoj deceniji.

Sličnu tehničku senzaciju izazvala Je i pojava trkačkog automobila „tirel P 34“ sa šest točkova na GP Spanije u 1976. godini. Konstruisao ga je Derek Gardner. Taj bolid je ostvario značajne rezultate uključujući i dvostruku pobedu na GP Svedske, tako da je u Sampionatu konstruktora osvojio treće mesto [iza Feraria i MekLarena) a prvi vozač ekipe Džodi Sekter zauzeo je takođe treće mesto u SampE onatu vozača (iza Džejmsa Hanta ı Niki Laude).

oj

ane k.

» na sve, tako da atraktivnija a, već i sam boravak u ovom

oko snižen (visok samo 40cm), a ulaz i izlaz omogućavaju pokretna vrata. gp J tandardna i dodatna oprema, iZanredno uobličena instrument-tabla, redizajnii još bezbroj sitnica čine vožnju savr-

šenom. Prednost

· preglednost.

_ pravcima i položajima) sedišta dolazi naročito do izražaja na svim putevima gde je potrebna veća

Snaga benzinskih i dizel motora je 50-111KW · [68-150KS), a u okviru toga su tri TDI-motorna mehanizma sa 65KW (88KS), 75KW (IO2KS) ı 1IIKW (150KS), kao i jedan VRG-benzinski motor sa I0O3KW (140KS).

· Dobitnik je nagrade izbora čitalaca u časopisu VAN i to u kategoriji Karavan-VAN za 1998.g. i

lako podešavajućih (u svim

Maxi-VAN za 1999. godinu.

Ovaj koncept vozila omogućava lak utovar i istovar, pruža prostran gepek, isporučiv je u dva tipa razmaka osovina, po-. seduje serijski ABS/EDS sistem i superiorne si, osne standarde, automatski menjač i sinhronizovani pogon na sva četiri točka, izrazito niske prateće troškove, veliku nosivost, najgušću mrežu servisa u Evropi... i folksvagenov kvalitet.