Delo
Д Е Л 0 179 у извесним пигањима. По практици парламентској, образовање кабпнета у свима случајевпма не зависи од воље самога владаоца, колико од општнх прилика и ситуације иартпјске у земљи. Ако долази кабинет за отпуштеним кабинетом, он се образује плн нз свију странака. нли из личности, које не ирипадају ни једној странци. Тражи се иоштен државнички рад, јер су у гштању нових избора гаранцнје уставних права и слобода грађанских и у псто време и јеметво, да ће се на изборпма чути слободна воља народна. У свпма другим случајевима кабинет се саставља из оне странке, која има већпну скупштпнску. Саветовање се врши само са нредседништом свупштине и личностима које оно означп за преговоре •око еастава кабинета. Тек у том елучају, ако бп овако назначене личности упутиле са своје стране на другу коју личност, могло би се упуштати ц с њоме у преговоре. Али то бива само у тешким парламентсним ситуацијама, У самој ствари прсговори се воде око еастава кабинета. Позивање других лнчности, из другнх странака скупштинеке опозпцпје коЈе броје 4—5 иосланика а у најповољнпјим приликам 10 — н отварање саветовања с њима — није нишга друго, но с једне стране непскрена радња и нарочпто стављање тешкоћа прп образовању кабинета. а с друге етране и неуважавање уставних и парламентарних обпчаја који у самој стварп имају онолпку исту силу н важност, колико н свака .уставна одредба и чак далеко већу. Непоштовање тнх утврђених обичаја руши цео уставни ред, и уставносг без парламентарности у самој ствари .је немогућна. С тога је требало о томе брнжљиво водггги рачуна. Вође скупштинске већине требале су да имају внше одлучности и више снаге. кад је већ бнло огворено питање о саставу новог кабинета. Улазећи у преговоре, председннштво скупштине било је дужно изјавити. даје начин пзвршене промене иротиван обнчајима и редукоји о томе постоје, у земљама уставним н парламентарним, и да иожели, да се бар ти обичаји впше чувају при вођењу преговора, те на тај начин помогне да се н код нас утврдл тај тако важан ред. Али гога се доцкан сетнло. Начнњен је читав вашар око састава кабинета Трчало се и јурило на све стране, а нанредљачке вође за то време нису нн излазиле из двора. То је морало непријатно дирнути сваког ис-креног пријатеља уставностп, п то у толпко јаче, у колико су већ ранији догађаји поколебали веру у искреност жеље да се строго чува уетав н уставност. Ови догађајн требали су да изазову мудро и достоЈанствено држање скуппггинско, тако. да то буде од утнцаја, да се такви планови напусте. Па првом месту после толикнх непријатних догађаја, који су показивалп непрпјатељска расположења, требало јс озбиљно загледатп у ситуацију и потражити одмах најкраћи н најправилнпји пзлаз нз ње. Озбиљност п мудрост п доликује оннма. који су скупљени на иослу државном Оклевање је само увећавало зло, противу кога сс требало боритп свпм снлама. Скупштина ннје требала да губи пз вида задатке земаљске, пред којима је она стајала, нитн да превиђа њпхову велнку важнос г за напредовање и. 12*