Delo

^РОЗ Г Р 0 Б хЉ Е ОПАЖАЊА II ВЕЛЕШКЕ НРИЛИКОМ ЦД ТОВАЊА КРОЗ СРПСКУ ЗЕМЛ.У ПОД ТУРСКОМ lS9i. ГОДИНЕ (ПОМЕНУ В КАРИЂ.А) (НАСТАВАК) Из Скопља сам, пријатељу читаоче, учинио онег једну згодну шетњу по крајевпма, који су нам свима исто толико драги, као и ови, о којима сам ти до сада иричао, непрестано идући само кроз гробље негдашње државе наше. Huiao сам, прво, до Маркова града, Прилипа. Идући жељезником до Градског, места, одакле сам после продужио пут колима, прошао сам један део долине вардарске. којој бпх ја пре дао име ждрела. Прошао сам норсд Велеса, великог града, и важног трговинског средишта Маћедоније. Да ти о њему речем коју. Велес је град који ми je, на свем путу жељезником, највећма пао у очн са свог изгледа, и живо ми интересовао пажњу. Положен с обе стране Вардара, нрема којем ее. нарочито ка десној обали му, диже доста стрмен брег, куће му, обнлато растурене по стрмим обалама речнпм. имају необичан крој: ако бих се на Вардару задржао, представио бн ми се мал’ те не цео град, н видео бих скоро с-ваку грађевину његову. Такве тонограФСке погодбе места утицале су и на неимарске нланове Велешана: Фасада сваке куће образује пространи трем или доксат, који лежи на дпрецима, иди, веома на ретко, на зиданим стубовима, одакле се на Вардар и варош свуда нружају врло лепн изгледп. Жељезник нролази кроз сред вароши; не могући изнћи другом страном, сигурно не без великих трошкова, он нросеца варош на домак самом Вардару, и иде њеним улицама. Тако, лутник би, ако је радознао. с прозора вагона, могао загледати у двориштс зграда, пгго су изндане поред нута доле на Вардару. Такав положај Велеса морао је утицати и на нзбор места, п за саму жељезничку станицу, која се, вероватно, с оекуднце иростора у самој варошп, морала помаћи подалеко нред њом. Велес је нарочито чувен и с израде земљаних судова. Врло лепих примерака смотрно сам, у велпком броју, на самој станнци, куда су ux