Delo

Још пма нешто, што може да наведе непрпстраснога путника на крпв суд о аустр о-утарској управп y Босни u Херцеговини. Може странп путнпк, прокрстарпвпш no Боснн, впдјевшп јадне колпбпде y којима сиромашнп сељак живи п нз тога ce увјерптп, да овај народ нпје аустроутарска влада матерпјално подпгла, алп не хтјевшп вјеровати само својпм очима може зажељетп п да чује пз уста самога народа како му je, и наравно, према моме досадашњем цртању стања овнјех земаља, чуће само јад п невољу. Je ли тако ? Спгурно, велите вн. A ja велим, да није то сигурно п да иеће нпшта чути илп баш протнвно. A како то ? Ej то je видпте опет пошљедпца управе оне државе, коју je назвао не знам no „земљом шппјунства п вјечпте сумље.“ To ce y нас зове „избитп, na не датп плакати.“ To je оно ; није ти добро, a не смијеш казатп. јер усудпш ли ce казатп зло no те ; дозна ли ce, одмах сп маркпран као бунтовник, немпрна глава, доппсник новпна п све могуће само ne поштен п лојалан човјек A нрогласе ли те једном за таквога тешко си га тебп; чпм ce шта јавп y новпнама пз твога краја, a тп макар п ne знао како ћеш знати, шта je гдје пзпшло y довпнама, кад y Босну не долази нп један српскп лист, осим ona два што хвале вдаду п њсзину .мудру полптпку“ дакле чнм шта пзпђе y новинама пз твога краја, одмах no врх твоје главе: хо сп тп казао каквом новпнару идн сп сам написао п посдао новпнама. Тп сп за навпјек рекао мпрну жпвоту збогом. Хоћеш лп да отворшп какву радњу, ne можеш, јер ти ne даду дозволе. Хоћеш ли својпм посдом куда na пут, ' na пштеш пасош, то ce толпко отеже са пздавањем тога пасоша, да тп ce већ досади те бп ce прошао н посла п пута. За какву ситницу глобп те власт ведпкијем свотама. У опће стављају тп ce тешкоће сваке врсте и y сваком предузећу. Ето то je затворило уста свијету; na не смпје да ce тужи. С тога ће често пута п непристрастан путник чујуЕп непстпну нз уста самога народа донпјетп крпв суд о стању y Босни. Још уз то треба да споменем п шпијунпсање, које je тако разгранато барем y Сарајеву je тако, a не ће бити много боље нн no друтпјем мјестпма да свак мора добро да пазп коме ће шта рећп, јер ne пазећи лако може пмати посла са властпма. КаФеџпје, гостпјонпчарп, механџије, келнери, кучеберн, пропали трговци п занатлпје na чак п жене сдуже сарајевској полицији као органи, од којих дознаје шта ко радп п говорп. Гостпјоничаре, каФеџпје u механџпје прпспљава власт na шппјупство пријегњом, да ће ин ce одузетп дозвола за радњу. Када су скоро протјералп пз Сарајева србпјанске Цпгане свираче, да ce ne бп и даље ширила српска пјесма, само je једна таква свирачка дружпна y цијеломе Сарајеву, гдје пх je бпло npnje неколпко, остављена гостпјонпчару „Царпграда“ за његове лпјепе услуге, што нх je учпнпо властп a и данас пх чинп као шпијун. Чак и чпновништво лпФерује ту сорту људи us својпх редова Скоро je y. Травнику један канцелиста, долазећи У Ј е Д н У кавану, гдје ce обпчно скупљају мухамеданци, потказао једнога мухамеданда, да je грдпо цара ; и даје то бпо Србпн цравославне вјере

287

ППСМО ПЗ БОСНЕ