Delo

Повеснпца просвете нзноси нам да су ce y старо доба, источнп и јужнп народп одлпковалп јако развијеном културом. Непрпстрасна оцена неторпје тврдп, да je y многим правдпма култура тих народа бпла већ на врло впсоком ступњу, када je средња Европа још чамнла y варварству. ФшшсоФија и Фплологпја Нндиј анада; математпка п астрономпја Мавра; поезпја Персијанаца; мануфактура Кинеза пз онога доба оставилп су садашњостп прпмере впсоког пнте.лекта п најблагороднијих ocehaja Пред делпма монументалне вештине: почевшп од колосаллпх рукотворпна старога Миеира, na све до цветања јелинске уметности под Периклом п до времена благородних медена, силних римских царева, свак ce без разлике мора зауставпти с дивлењем и признањем ! Прпмер херојеког пожртвовања Леониде, не подсећа ли na врлине Синђелића и не одушевљава лп нашу омладпну онаЕо псто као и јунаштво овога српскога витеза? He служе лк n данас још беседе Демостенове, као прпЈзодољубнвога н вештог бееедништва ? Велпчпна душе Сократа, не испуњава ли страхоиоштоваљем душу нашу ? Huje лп трагедија Софоклова y стању да нам најдпрљивије пзнесе величанственост пееничког схватања човечиј е судбпне? Све то сведочи да су тп старп народн биди умно впсоко л благородно образовани. да су бшш иримерног јунаштва, пуни отачаствољубља: такви, да ће на вечпта врехчена служити као пример људскпх врлпна Ha ппак, неки од тих народа нестадоше, a други опет заосташе далеко иза данашњег културног света. У чему сада лежи разлика између.умне СФере њихове п умне СФере модерних културннх народа ? Или, y чему лежи матернјална надмоћност ових над онпма? Зашто ева средства културе, која доводе y узајамну везу део свет : пароброди, железнице, телсграФ пт.д - долазе пскључиво од оних народа који беху варвари y доба, када тп •стари народи стајаху на врхунцу просвећености ? Све те иојаве не могу ce успешно друкче тумачптп но jebano тпме : да je y умноме ароц-.су аостигнут изоесан нааредак:

417

ТЕХНОЛОГПЈА KAO НАУКА