Delo

■знавшд се са законпма лрпродних епла u управљајући њпма експлоатише их y корпст човечанства, Eeiileaiix назпва манганизмом. Ту реч манганизам, деривује Rouleaux, од речи „ манганон “ којим су нменом старп Јелинп из страхопоштовања према волшебничком персиском племену Mara, називалп сваку направу, која би бпла необпчна облпка или необичнога не сваком разумљнвога дејства. Отуда u код нас речи : мангал ; менгеле; мађпја. Други пак правац умнога развића, којему су подлегалп народи, којп не хтедоже водптп рачуна о природшш силама, но на против угушпше сваки покушај напредовања идеје о законвма прпроде, којп дакле на спрам природних оила остадоше пскључиво y одбранбеном стању, плпунајбољем случа.ју од природе дознаваху no који емдлрпчан редепат, правац умног развпћа тпх народа назвао je Rouleaux: натјристичким. Усвојивпш ова два назпва, можемо petu, да ce y опште ■свп народи деле на манганистичкв u натуристичкв. Kao uiTO je бнвало u као што ће увек, бптп борбе око превластп пзмеђу појединих народа, тако ће псто постојати u утакмпда између ломенутпх двеју група народа : алд да ће из ue утакмпце, морати мангаиизам изаћи као победнлац, то тврди већ та околност што je материјални апарат манганиста , будући свесно проучен далеко одмакао од натуристичког. Превласт на земљи мора допастл манганизму , u народи којн не теже манганизму опадају и морају подлећи*).

*) Eeuleaux, y кориот доказа, како je натуризам ухватио дубок корен код иолалских народа, наследника некадашње високе образованооти Мавра, цитира no Ернесту Ренану, овај интерееан пример: Енглескп научар Layard, који je предузео био истражнваља града Нинива, обратио ce пислом кадпји вароши Моеула, y намери да од љега добије неке податке, о отановништву, о трговини и о историји те варошн; лисмо које je од кадпје добио као одговор, глаеило je овако : „О славнп мој пријатељу, о радости свпју живпх I Све што ти од мене захтеваш некорионо je a уједно и штетно. Ma да сам све моје дане провео y овој земЉи, ипак никада мч није пало на памет, да бројнм домове, или да ce брпнем о броју њихових становпика. A нуто пптање; колико еспапа овај то на своје мазге товари, a колико опет онај y евојој дерегли чува ? Заиста je нешто, што ne ce ама баш ич не тиче ! Што ce тиче минулога доба ове варошп, Бог једини зна шта je еве било; једнно бн он иогао рећи кодиким оу заблудака и,ени становнпдп били накљуканп upe но што je ислам itoire овладао. За нае би било онасно да их побрајамо.

419

ТЕХНОДОГПЈА KAO НАУКА