Delo

КРОЗ УМБРИЈУ И ТОСКАНУ Биљешке u утисци с пута (СВРШЕТАК) 27 маја. Зар да говорим и о сликама ? Па шта бих могао казати и о галерији, у којој је смештено до хи.каду и пет стотина слика ? Ко живе боје мртвијем пером описује, и кад много каже, ништа не каже; а шта се тек може казати, кад се просто натуца ! Ја се тога посла одричем; ко je вољан да сазна како се побоље од ових слика зову, ено му каталога; а ко би рад био да их очима види, нек набави добријех репродукција, или још боље, нек дође овамо главом. Кад си једном кроз оваку једну галерију прошао, на•стане ти у глави такова забуна, да си управ у немогућству да и главније утиске похваташ и пером утврдиш. Ова су „Официја” прави умјетнички мајдан, у ком су заступана сва времена и све сликарске школе; сјем тога, сабран је у њима безброј вјештачких цртежа, бронза, кипова, земљаних скулптура од старих и нових мајстора, грдна збирка старинскпјех новаца, скупоцјеног адиђара и Бог те пита још каквијех ријеткости. Док се све то гледа, мисли и размишљаји наваљују јатимице; човек многа своја пређашња мишљења исправља и дотерује, алн све то остаје у глави Фрагментарно, без везе и јединства. Живописи старе школе тоеканске заузимљу знатан лио простора; затим се нижу редом Умбри и Тосканци, Холанђани и Млечићи, Немци и Французн : сви велики мајсторн умјетничких епоха. Између толиких ремек-дјела, неколико одабраних