Delo

ШДБА S CPE3F БЕЛОПАЛАНАЧКОМ, У ОКРУГУ ПИРОТСКОМ (ОДЛОМАК МЗ КЊИГЕ : „ЈЕДНО СЕЛО ПИРОТСКОГ округа") Нова година је најевечаниЈп иразник у срезу белопаланачком. Тога дана слеже се у Белу Паланку непрегледно море народа, — а нарочито »сеоске младежи. Тога је дана тако звано: vBu^en>e.u Сви мемцп и девојке из срезова: бедопаланачког и лужничког, обу■чени у најлепше своје стаЈаће рухо, долазе у Белу Паланку да се „виде.“ *СтариЈи опет долазе да ужпвају у весељу несташне младежи, u да пзберу себп сиаху нли зета. У белопаланачком граду, на великој иољани брује гајде, а шинчпца на „тупану* (бубњу) игра у хптрој циганској руци те даЈе такт нграчима. Неколико кола вију се око задуваних гаЈдара, а ноге раздратане младежп п не дохватају земљу. Старијп обилазе око кола меркајући пграчице, која би то била „убава* снашка. У опште на играче и играчице се само показује нрстом нагађајући: одакле ј«? чијп је? чија j'e? птд. Девојке се ноказују момцима; момцп девојкама: распнтује се до мрклога мрака. Одмах се нађу и „наваџијеи (наводаџпје) који ће ту „етвар* свршити. Кад се л тврдн која се девојка родитељима свиђа, ноказуЈ’е се п момку Ако се п момку евпди, „наваџнја* наставља трчање те се u момак девојци покаже. Обично родитељи „заназе* за „свакп случај“ но две — три прплике. На овакав се начин овога дана у ова два среза „у начелу* склопи 200—300 бракова. Сад се ствар предаје наваџији. Он иде од једног до другог, хвали, уговара, већ како то они умеју. Кад се преко наваџије добију иовољни гласови од девојчпних родитеља, тада брат илп рођак младожењнн нонесе чутуру ракије и с наваџијом иду девојачкој кућп. Ту се сноразумеју, ствар утврде, ручају, — и девојку дарују обпчно дукатом. Девојка пошље момку чарапе. Овај нрви покушај зове се : пмали нишан.и После неколико дана домаћнн илп отац младожењин нозове најближе -своје рођаке п пријатеље, нонесу вина, ракије, те сви иду девојачкој кући. Ту је спремље^ ручак, ручаЈ*у, веселе се, утврде дан испита: да-