Delo

СГПСКН НАРОД У СКОПСКОЈ ЕПАРХИЈИ 115 1895-0 школску годнну, ну овому објављеном материјалу оскудева потребно објашњење, без којега послови ове врсте нису довољно корисни. Оно неколико речи, којима је он пропратио своје белешке, могле су, где којим необичним тврдњама, у читаоца само да изазову пометњу п у мислима и у оцени факата који су му с других страна били познати. Положај свих школа у турској царевини одрефен је у чланку I Закона о јавној настави. „Школе у Отоманској царевинп — каже се у њему — подељене су у две категорије. Прва обухвата оне јавне школе. чији надзор и управа припадају искључиво влади. Друга обухвата оне нарочите школе, које, само стојеки под надзором владиним, оснивају и непосредно управљају појединци или спштине.“ Другим речима, у прву врсту падају све турске — мухамеданске — школе. а у другу све нетурског закона. Ред је у овој царевини у сваком погледу друкчи, него ли у другим државама , па сл' друкче уређени и они одношаји, који'падају у старање о народним душевним потребама. „(Звде се држава стара искључиво о душевним потребама мусломанског живља. За друге народе, којп нису Мухамедове вере , све је државно старање у томе што она, кроз своје органе , водн надзор над радом установа, које су на се примиле тај део државних задатака. За православно хришћанско становништво кроз дуги низ го дина, све до оснивања Бугарског Егзархата, о томе се имала бринутп Васељенска Патријаршија, по правима која је аћ апВцпо црпла нз фермана појединих Султана; од оне пак револуције која се у Турској десила седамдесетих година , то је пало у део п Бугарском Егзархату. “г) Права Патријаршије у погледу на школе свих народа којн је признају, утврфена су, последњег пута, везирском наредбом од 23 Ђелазијум Ахира 1308 г. (23 јануара 1891 год.). У њој се о томе каже ово: Програме школске састављаЛе и иотвр//аваЛе Патријаршије и Митроиолије. Таио исто Патријаршија и митроиолије иотврђиваЛе и сведочанства и дииломе учитеља и учитељака. Али пошто ове ствари треба да су познате и државним властима, то кад надзорник (муфетиш) или управитељ *) јКроз гробље стр. 47.