Delo

Д Е Л 0 уџбенике веће него код нас; али тамо има три пут толико ученика као код нас, те се много више књига нродаје. Од 1898. г. установљене су школске трпезе, те деца која остају цео дан у школи добивају тонлу храну за б до 10 пара. Сиромашна деца не плаћају ништа. За децу која зими не могу ићи кућп направљене су собе за спавање. — Има друштава која дају одело сиромашној деци. II општине нотпомажу сиромашне ученпке. Наставни су програмн знатно смањени 1903. г., нарочито нз граматике, те .је остало внше времена за ручни рад н за иољоиривредне радове. Учитељских школа има свега 9: 7 мушких и 2 женске. Њпхов се број мора умножитп, да би се повећао број учитеља н учитељнца. По закону од 1896. г. требало је отворити забавишта и у већим сеоскпм општинама; али то још није извршено. Рад у неподељеним сеоским школама (с једним учитељем) распорећен је од 1902. г. овако: ученици II. и III. одељења долазе у школу само пре подне, а ученици I. одељења само после подне. I. одељење чини I. разред; II. одељење састављају II. и III. разред; а III. одељење чнне IV. и V. разред. Ученици II. и IV. разреда остају по 2 године у пстом одел.ењу. I одељење остаје у школи само 2 часа на дан, а остала одељења по 3 часа. Тнм је олакшан рад и учитељу и ученицима и њиховнм родитељима којима деца пола дана помажу код куће или у иољу. Још је овим распоредом добнвено н у том што се на овај начин може више ученика школовати у мањим школским зградама, п с мањпм бројем учнтеља. Место 10.500 учнтеља може се овако проћи са 7.000; а како је просечна илата једног учитеља 1191 дпнар, то се овим уштеђује 4,5 милиона динара на годину. Велнки школски одмор траје 47 дана, а божићњи и ускршњн одмор по 15 дана. Поред тога, у селима се даје до 20 дана ферија за време пољских радова. Дане одређује општински одбор у појединпм местима, но предлогу учитељеву. Прн свршетку основне школе, ученицн V. разреда иолажу завршни исинт у нрисуству министрова изасланика. Из внше оближњих школа скупе се ученици у једну школу која је у средпнн, те полажу испит заједно. Ово је корисно због утакмице међу ученицима и међу учитељима.