Delo

374 Д Е Л 0 дегенерацији западној, која је производ пресићеног културног и распусног живота. Наше женскиње само са основнимчетворо-разредним школовањем, без довољног образовања, беа упута о тешкоћама које га очекују у животу, са слабим домаћим или чак ни каквим васпитањем, привикнуто безбрижпом животу — са врло малим и незнатним домаћим радом (мислим на варошке женскиње), животу полухаремском, гута ову прљаву фељтонску књижевност, која им слика нримере лаког, лакомисленог — шареног живота, пуног сензуалног раздражаја, губећи пре времена стидљивост чистоту поштене душе, чедност, упијајући у своју душу срамотне сцене бурдеља, у почетку се нехотпчно наслађују подвргавајући се овоме шкодљивоме утицају, који им разорава морална осећања; оне отпочињу бесвесно имитовање женскињу француског и бечког полусвета. Од овога до ^чина, до пада, до греха није далеко. Новинарство живи од петнараца публике, не обзире се колико поруше за пет пара — са рђавим фељтоном и скандалозном хроником. Мали је број оних листова, који воде рачуна шта ће и у каквој ће форми дати новост публици. Дајте у руке народу, женскињу добре и јефтине књиге, јаке моралне садржине, здраве, добре написане, у издањима које неће премашити њихову финансиску снагу, а јефтиноћом бити у стању да сузбије листове са лошом садржином; па се тек тада надајте напретку културе, подмлатку здравог морала. и живаца, народу снажном, раси очуваној. Добром књигом — вишим образовањем даћете народу добру и здраву жену и матер, јер кућа и народ не лежи само на земљи, но и на жени. Од правилно развијеног женског питања нравилно решепог на здравој основи зависпће будућност целог народа; бадава зидање касарни мушких школа подизање велелепних зграда за универзитете, судове, парламенте, цркве и у опште зграда које служе као уточиште мушког света често оног размаженог који лењо отнрављају своје дужности; а занемарујте школе за женскиње, које су стрпане у старе нрокисле зграде — дашчаре и сутерене мрачне и влажне. Са развитком цивилизације расту и потребе, навике се мењају, те и наше женскиње ue може и на даље добијати само оно скалупљено знање, које им дају ове неразвијене школе, на још мало — бројне. Ова немарност светиће се још више; луксуз, који се несразмерно развија биће још већи, он ће уиоредо развити и неморал још јаче но што га имамо а грбаче .мужева и очева савијаће се