Delo

46 Д Е Л 0 детињски несташлук што их чнни непокорним, док се најзад страховита неман моралног дефекта не нојави у целокупној својој наготи. Кад одрасту, постану судари њихове необуздане природе са околином све чешћи и већи. Многи родитељи мисле да ће се у војсцн, под строгом дисциплином обуздати овај разврат, али ту се баш најбоље покаже несавладљивост таквог стања. Најтеже кривице против реда у војсци, бегства итд. виђамо код тих дегенерисаних особа. Тешко оној жени која буде те зле коби те се венча са таквим човеком, чији родитељи сматрају у браку последњу котву спасења. Ни с чим се не може сравнити пакао оваквих бракова. Ту долазе они пропали ђаци који се венчају са каквом келнерком или проститутком, па се у друштву са алкохолом провлаче као маскараде кроз људе и • догађаје. Скитнице и варалице, коцкари и пијанице — све су то репрезетанти ових моралних болесника, који збоду час у лудницу час у казнени завод. Мислим да није више потребно улазити у веће детаље анатомске и психолошке анализе, ради разумевања Ломброзове теорије, по којој је сваки злочинац патолошка особа. Он је највећи ударац задао дотадањим правним теоријама о криминалу казавши да је врло ружно правити законе кад се не познаје човечија нрирода. На тај начин дошло се до те несрећне замисли да се на једној од недоказаних хипотеза — слободи људске воље, оснују сви законски прописи и сва заштита људског друштва од злочинаца. Главна замерка која се може учинити Ломброзовој теорији о злочиначком типу у томе је што он не постоји у врло великом броју случајева. Да нешто буде правилно и истинито, оно се мора показивати увек и у свакој прилици, а не изузетно, па ма како ти изузетци чести били. Али теорија његова о казни криваца остаће истина за сва времена, јер је она основана на тачним поставкама социјалне науке. „Све објаснити значи све опростпти“ лозинка је данашњег алтруизма. Видевшн да све казне немају никаквог дејства пошто се њима хоће у злочннцу да казни злочинство, то је Ломброзо ношао са свим другим путем. Он је увидео да друштво из године у годину све мање има заштите од ових дегенерисаних особа, јер са хуманитарним осећајима казне бивају све блажије. А казна има у томе смисла што се њоме иде на заштнту друштва, које има право да тражи ту одбрану до нај-