Delo

О МАКЕДОНСКИМ СРБИМА 20S Ово не значи да је овај уски месни патриотизам коначно парализовао шира национална осећања. Држећи се заједнице, коју није могла разбити ни црква, ни школа, ни четничка политика,. и поводећи се час на једну час на другу страну за миражем слободе у старом режиму, маса македонскога становништва, устрашена и узбезекнута, није могла развијати своја народна осећања која се таје у дубини његове ствести. Од сазнања његова да је његов предак био Србин, као Краљевић Марко што је био, до сазнања српских политичких идеала пут је тако дугачак да га. народне масе не разумеју ни у Шумадији, ни у Црној Гори. [ Да замислимо заједно са професором Иширковим оно штосе не да замислити, а што он тврди у првој тачци другога свога супротна тврђења да Стара Србија и Македонија немају никаквих веза, ни политичких, ни интелектуалних. Шта би тиме доказао господин универзитетски професор ? Ништа, ама баш ништа. Срби у Старој Србији збиља немају сада, нису имали ни у низу векова, никаквих веза с својом браћом Хрватима, али то не значи да они не чине с њима један српско-хрватски народ. Доказивати пак да је „по свему“ ближи Тетовцу једренски Бугарин од Призренца, или да Скопљанац нема ничега заједничкога са Косовцем, ово није оштроумна шала, јер је и сувише лакомислена^ Што се пак тиче тврђења професора Иширкова, да су македонски Словени пре 1878 године везивали своју судбину са судбином Бугара, ми бисмо морали закључити, да је професор Иширков или сувише у годинама, па заборавља после иет минута оно што је пре пет минута говорио, или да воли да збија шалу с необавештеним иностраним читаоцима; јер зашто онда излаже нознату радњу српскога кнеза Михаила са бугарским емигрантима, из које се види и из које се зна, да је садашња Краљевина Бугарска везивала тада своју судбину за Србију. Друга његова тачка има још мање доказане снаге. Нека је тако како каже професор Иширков: нека су Македонци били „раме уз раме“ са Бугарима у питању одељења Егзархије од Патријаршије. Овде је била у питању словенска служба и словенско више духовништво и с Бугарима раме уз раме у овоме питању била је и Русија и Србија, све православно Словенство. Зашто онда, ако је ова црквена словенска политика један научни доказ, издваја македонске Словене и не доказује да су Србн из Србије и Руси такође Бугари? Остаје нам да још укратко одговоримо на три последње