Delo
ПОЗОРИШНИ ПРЕГЛЕД ПРИМРОЗА, комедпјл у 3 чина од Робера Де Ф'ера и Гастона де Кајаве. (Народно Позориште 13—IX—191‘Ј). Господа Флер и Кајаве опет су прешли преко наше сцене, само овога пута са извесном носталгијом. У „Примрози“ има ироније без злобе, сатире без љутње. Комедија има на своме дну сентименталне и психолошке елементе. Има и елеганције... Једна млада девојка воли једног младог човека; она му пише и тражи одговора; он је одбија. Пјер Ланкре је одбија, не зато што је не воли, већ што осећа да је ликвидирао са својим фабричким предузећем. Млада Примроза после једне свирепе исповести своме ујаку, доброћудном кардиналу од Меранса — одлази у манастир. Она више није оно што је била : треба да се с.урово заборави на прошлост. И, она заборави... Долази Пјер који се каје; тражи опроштаја. Али, калуђерица из Св. Клара угушила је прошлост у себи : Примроза не сме више да љуби. Она сада тек, у манастиру, сазнаје о правом животу. У трећем чину Примроза је опет у своме дому: манастир је по потреби затворен. Ствара се сцена с Пјером. Она се опет враћа тамо: „где жене краду туђе људи и желе да буду украђенс". Пјер је равнодушан : помишља на руку г-ђе Шаверније. У Примрози се буди очајна гордост и љубомора. Пјер је, међутим, још увек способан да воли. На столу је књига „Ромео и Јулија“. Затим један изврстан дијалог и, они међусобно признају, да ипак љубе једно друго. Кардинал их је, најзад, благословио. Писци „Примрозе" су — нема сумње — најсретнији литерарни пар у Француској, као што io сви данас кажу. Бити практичан и помишљати увек на касу, то је девиза Флера и Кајаве.