Delo

88 Д Е Л О тражио да полиција забрани представљање таквих опера. Када је полиција позвала Мерели-а и ауторе опере и када је захтевала да се учине измене, Верди на то није хтео да пристане. „Опера је врло лепа, и пробе су скоро довршене. Оперу треба или изводити онако како је она написана, или је не треба давати“. Када су Мерели и Солера отишли у полицију с таквом Вердиевом поруком, управник полиције одговорио је: „Никако нећу допустити да се сасеку крила младом уметнику, који тако много обећава. Представљајте оперу, а ја ћу одговарати“. На дан представе публика се искупила у позоришту још у три сата после подне. За време представе била је публика толико одушевљена да су неке арије и хорови поновљени. Хор „О signore del tetto natio!“ дао je повода политичким демонстрацијама. Уметници и писци увек су били моћни борци за народне идеје. Познато је да у души народа живе силни и племенити нагони, али они, сами од себе, не могу да се развијају, зато је потребно да се то њихово одушевљење на неки начин изазове. Да би народ могао нешто велико да створи, треба га задобити и одушевити. Музика је најпогоднија да изазове такво одушевљење. И у оно доба била је музика као неки предзнак још непознате среће. као сан новог и бољег живота. Верди је то опазио, као ниједан његов дотадашњи претходник. Његови енергични ритми и силна инструментација моћно су утицали на ондашње друштво. Право је имао Лебон када је у својој Психологији гомиле казао да је музика „уметност гомиле“. Музика је позвана да изазове узбуђење. Баш то политичко узбуђење много је допринело да је ова Вердиева опера примљена тако одушевљено. Успех уметности у Италији крајем XVIII и почетком XIX века био је тако силан да ми, који за тај успех дознајемо или из књига или по причању, не можемо себи ни да га представимо. То је управо била — као што Stendhal вели: епоха оружјем и уговорима побеђене, али генијем својих музичких величина победничке Италије. Узмемо ли у обзир политичке прилике различитих држава на полуострву, то видимо да је позориште било једино место у којем се развијао слободан живот мисли. Опера I Lombardi alla prima crociata брзо je освојила цео музички свет. За француску бину прерађен је текст, а и музика је на много места не само измењена него је и допуњена