Delo

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД 309 ђењу свих музичких дела почев од Баха и Хендела па све до данашњих музичара. Наравно да исти оркестар треба попунити прво оним што му недостаје, боље рећи треба створити модеран оркестар, јер лакше је створити један солидни оркестар него ли •солидну оперу, јер солидна опера претпоставља солидан оркестар и солидне певаче, док оркестар солидан не претпоставља солидне певаче. Овакав рад оркестра, који би збиља пружио жељнима праве музике, слушаоцима развој историјски музике, био би од веће користи него ли оперски покушаји који се сад чине. Може се, кад се већ оркестар створи, приступити опет извођењу неког лакшег дела оперске врсте, но то тек после озбиљне спреме и силних проба, а не као досад. А тек кад се питомци, послати на студије врате, тек онда треба приступити опери као нечем што је тек тада остварљиво. За то време пак симфонијски рад оркестра (наравно оркестра створеног на горе речени начин) прокрчио би пут опери. Без сумње да је извођење Бетовенових, Моцартових, Хајднових, Бахових, Чајковскових, Берлиоза, Листа, Шубертових, Шуманових, Брамсових, Менделсонових и других симфонијских дела па све даље до Вагнерових Vorspiel-a и Штраусових Tondichtung-a за сад бар, благодарнији и више мање изводљивији посао, него извођење Carmen-a, Ring-a и свих дела Вагнерових па до Salome и Електре Р. Штрауса. На овај би начин публика била васпитана за драмску оперу и познала би, више мање, историјски развој музике, да би онда могла и сама да даде оцену тежњама нашег, новог доба. Средини, која нема музичких традиција, треба пружити музику историјским путем, да би ушла у царство тонова. Лзудима, који су представници музике код нас, није тешко да испуне ову душевну потребу слушалаца. Они су већ ту, на делу, но само не у заједничком колу. Нека одбаце разне обзире, који су последица ранијих односа и нека пруже један другом руке. Њихову заједницу радосно ће сви поздравити, а небесни звуци будућег генија наше музике биће најлепши венац њиховој слози и заједничком раду. Минхен. К. П. Манојловић.