Delo

308 Д Е Л О као што се често код нас врши избор питомаца. Избор треба оставити колегиуму Српске Музичке Школе да он пронађе и процени: кога треба послати ради студија на страну. Свакодругојаче рађење по овом питању не води циљу већ од њега удаљава. Не велим да не треба узимати у персонал већ свршене певаче који су на неким позорницама већ били, већ мислим да је боље стварати свој подмладак, а свака боља снага која се може узети за нашу позорницу нека нам је добро дошла. Начин, на који се сад изводи опера код нас, не може никига задовољити. Ја верујем у добру вољу људи који су ово почели, но уверен сам да се послу не приступа са озбиљношћу, која је потребна по овом делу. Разумљиво. Ентузијазам, који долази са једне новине, притискује солиднију интерпретацију. А ово је још више разумљивије кад ствари у оркестру и певачима стоје овако како сад. Како је тешко и поред свих повољних околности, доброг оркестра и певача, извести једно дело музичко нек покаже овај пример: 1862 год. у Бечу хтео је Вагнер да изведе премијеру „Тристана“. После 77 проба дело је тргнуто као неизведено! Но код нас се посигурно овако не ради. Не. На овај начин не иде се циљу. По мом мишљењу, остварењу ове идеје треба приступити на овај начин: изабрати питомце за певање, рецимо 8, и ако их не би једне исте године све послали са материјалних разлога, половину од њих послати идуће године. У том случају за три, односно четири године ми имамо ансамбл певачки за репертоар. А шта би за то време? рећи ће се. Опера је постала тек онда, кад је оркестар већ био способан за изражај. Ја бих почео од оркестра. Публику треба кроз симфонију (симфонијска оркестарска дела) увести у царство драмске и програмне музике, односно драмске опере, и зато би требало приступити циклусним концертима оркестарских дела. Пошто све снаге у нас треба да буду искупљене заједно, то је искључено мислити на стварање једног специјално симфонијског оркестра (као што су: Konzertverein, Tonkiinstler-Orchester итд.). Оркестар Народног Позоришта, који треба да је део Српске Музичке Школе и у коме њени наставници треба да чине језгро оркестра, коме даље за диригента треба да дође човек најспремнији, а кога као таквог треба да изабере колегиум наставника Музичке Школе, оркестар тај који треба да буде изражај мумузичке снаге која се у школи налази, треба да приступи изво-