Dom slepih kralja Aleksandra I Zemun, Aleksandrovo = L'Institut des aveugles roi Alexandre I Zemun, Alexandrovo : 1924-1925
оснивање нових институција слепих. У самом Дому основала је дечје забавиште и приправно оделење у коме се налазе она слепа деца која су још мала и недорасла да би могла похађати школу. Циљ забавишта приправног оделења састоји се у главном: да се деца прилагоде приликама и новом начину живота; да се физички и душевно што више развију; да се употребом разних метод и код њих изазове воља и наклоност ка раду; да им се
пружи што више забаве итд, — како би лакше
похађали школу и све што је за школу везано. За старије пак питомце — дечаке и девој-
чице — који су свршили школу, Управа се такође
постарала. Неким дечацима је пружила занатску спрему путем реедукације и оспособила их за самосталан рад и живот, а некима је чак у самом Дому указала могућност, да својим радом у радионицама или штампарији стекну што за себеи своју егзистенцију.
Већ са девојчицама стоји ствар много теже. Слепе девојчице и ако су пробавиле доста времена у Дому, док су се школовале, и ако су отргнуте од страшне будућности којој су могле подлећи да нису нашле потребну заштиту, — ипак су оне много више осетљиве на прама судбини, психолошко стање је код њих теже а и социјални положај на прама друштву мизернији. Из свих тих обзира морало је се приступити радикалнијем решењу питања око животног збрињавања слепих девојака. Морало се на неки начин створити и њима могућност, за бољи и спокојнији живот и
afin d'aborder la mise a labri moral et social de ces desheritćs.
La direction de institut se fait aussi un devojr d'agir dans ce sens. C'est pour cette raison qu'elle entreprit des mesures pour l'ćlargissement des instituhons d'aveugles dćja existantes et pour la fondation de novelles. Elle ouvrit dans lInstitut meme une ćcole enfantine et un cours prćparatoire ou sont admis les petits enfants qui ne peuvent encore, par suite де leur bas age, aller 2 Ićcole. Le but de cette ćcole enfantine consiste en ce que les enfants doivent s acclimatiser aux nouvelles conditions, 2 shabituer 42 une ncuyelle maničre de vivre, a se dćvelopper au point de vue physique et mental, a reveiler chez les enfants, par 'emploi de diverses mćthodes, le dćsire et Tinclination pour le travail, a leur donner plus d'amusement etc. afin de leur faciliter le ага! а !есоје, lorsqu une fois ils y seront,
Quant aux ćičves plus agćs, — garcons et fillettes qui finissent Ićcole, la direction sen occupe aussı. En ce qui est des garcons, les uns sinstruisent A divers mćetiers par la voie de rććducation et sont rendus par la aptes a vivre et a travailer librement, A d'autres elle donna le moyen de se procurer, dans Пи Ши! госте, par le travail dans les ateliers ou dans limprimerie, quelque revenu pour leur existance.
La question est beaucoup plus compliquće en ce pui concerne les fillettes. Quoiqu'elles alent passć assez de temps dans lInstitut, pendant leur apprentissage, et quoiqu'elles alent ćtć soustraites & la triste dćstinće a laquelle elles auraient pu succomber, elles