Dositej Obradović u Hopovu

14 Доситеј Обрадовић у Хопову

допуштење и репорти митрополиту. Овде су сеуписивали записници о расправама дисциплинарних преступа, инквизиција митрополитових изасланика, реверси осуђених пр Види се по свему овом, да је ово врло важан докуменат за познање унутрашњег живота у манастиру. Протокол је био за 5 јули 1158 год. већ спремљен, али први је запис у њему 21 августа те године; последњи је 18 јуна 1769 и Наставак записника братских седница је у другој књизи, али се нас тиче само ова прва.")

8. Хоповски Циркуларни Протокол. Подебела књига [опоформата, кожних леђа и рогљева, са два пара узица за везивање. Натпис је на вињети у облику крушке на корицама (рука Василија Недељковића) и гласи: „Протоколђ обшежителнаго свато-Николаевскаго монастнра Хопова, вљ немже ихљ Екецел. Госп. Архјепископа и Митрополита циркулари записулотел. Меца Јануарји (иза овога је првобитно била записана год. 1164, после је преко тога написано) отђ 1749 до 1766 наполнеиљ.“ У њему су, дакле, циркулари виших управних власти: митрополита, конзисторије или у име њино ексарха, проте карловачког и Вићентија Поповића, архимандрита шишатовачког. На првом је месту Ненадовићева потврда од 28 авг. 1749 г. монашких правила митрополита Вићентија Јовановића и допуна тим правилима у осам тачака. Последња је наредба у протоколу од 22 дец. 1166 г. (наставак циркулара је у другој књизи из које ће се овде само нешто употребити). Наредбе које потичу непосредно од митрополита, неко је доцније означио текућим бројевима: таких бројева има овде 151. Већина циркулара је административне п дисциплинарне природе; то су наредбе, упутства, објаве, позиви, опомене, има и пастирских посланица и божићних и ускршњих поздрава. "Ово су све врло важни документи за познање савремених културних прилика, особито за познање стања Фрушкогорких манастира. Хоповски циркуларни протокол је уопће уредно вођен.

+. Намеснички тефтери. Почању у Хопову године 1140: нас се овде тичу нарочито оних година, кад је Доситеј био у Хопову. Из тога доба су тефтери неукоричене свеске харије та Тано. У тефтерима има обично десет одељака, три за примање, седам за издавање. Натписи одељака су ово: 1 Приход различни от продајемаго вина, ракије, марве и промаја,) 2) Приход от милостиње различне, 3) Приход от таса

#) Некоје податке сам извадио из саборних протокола ман Крушедола и Вел. Ремете. ;

5) Језик је у тефтерима скоро чист српски, овдеонде натруњен по којим црквено-еловенским обликом или речју. Правопис је веома недоследан ; ва намесничку службу се није тражила Бог зна кака писменосг. Ја сам овде све преписао данашњим правописом, 5