Dositej Obradović u Hopovu

ње

о

Глава ХИ Образовање Доситејево у Хопову 94:

П Историске: Црквену Историју Ц. Баронија и Стратеманов беатронљ.

11 Разно: Спиридонов борних.

Овим редом ћу приказати хоповску лектиру Доситејеву. У Сппопсису“) је пзнесена кратка садржина свих књига Старога п Новога Завета. Ово је апокриФпо дело: погрешно се присваја патријарху Атанасију (+ 878 год.), али је ипак за историју Св. Пиема веома важап извор. Ова је књижица могла дати Доситеју кратак преглед целе Библије. Не би било ваљда само пагађање, ако би се рекло, да је Доситеја, кад је кушио ову књигу, руководио нешто дубљи иптерес према богословљу.

Од црквених беседника познао је Доситеј пре свега најзнаменштијега у православној цркви, Јована Златоуста, и два знаменита руска.

Од све лектире хоповске за потоњи књижеван рад има највише значаја читање омилија и беседа Златоустових. Доситеј и сам признаје у автобијограФији, да је п личност овога знаменитог беседника утицала на њ а и дела му. Његове беседе на дела апостолека дале су грађу за прву Љуквицу у далматинском Косову 1165 године. Доситеј изреком каже да је читао Беседе Златоустове п Маргарит (Живот | 100), п после парочито спомиње беседе на дјејанија апостолска (Живот ПО 7, 21) и на посланице апостола Шавла. У хоповској књижници има Маргарит и прва књига Беседа.) У Маргариту има шест слова на Јудеје, шест беседа о серафимима, слово о Богатоми о Лазару, о Давиду но Савлу, о Блаженом Јову. У додатку су слова „о оглашевћи, о поканнш, о кре-

19) Види Белешке о Доситејевој лектири у Хопову бр. Т на крају ове главе.

г0) Види на крају ове главе Белешке о хоповској лектири бр. П.

ман