Dositej Obradović u Hopovu
-—0
Глава ХШ Образовање Доситејево у Хопову 358
књиге: она излаже догмате вере; при том се расправљање свакога догмата дели на два одсека, у првом се излаже догмат, у другом се полемизује, ито овим редом: о иконама, о крсту, о светитељским моштима, о евхаристији, о призивању светих, о душама светих, „о благетворенши преставлшимен“, о предањима. о литургији, о постовима, о добрим делима, и најзад о казни јеретика.
(Отефан Јаворски није се у свему слагао са реФормама Петра Великог. Он је сматрао доба његових рефорама као доба слабљења вере. И није само он с неповерењем гледао на те реформе, које су више пута увођене нагло и на силу; многи Руси, особито расколници, мислили су да је дошло последње време. Неки Григорије Талицки је у својим свешчицама говорио о доласку Антихриста, па је доста провидно означио да је Петар тај Антихрист. (Ове свешчице су дале повод Јаворском да напише књигу Знамени тришествгн Анталрастова у којој је побио тврдњу ТГалицкога. И овде је Јаворски позајмио садржину из дела шпанскога богослова Малвенде о антихристу, И то не баш вешто. Значај ове књиге је раван нули. Ипак ју је Доситеј купио на румском вашару од Руса Игњатија. Јамачно га је привукла пикантна тема о Антихристу.3!)
Од аскетских дела старијих читао је Доситеј врло омиљене и много читане морално-аскетске бе-
седе (Маћптедеп и Визвртефотеп) сирскога светитеља, и књижевника Јерема (| 378). У истој књизи имају у додатку аскетске монашке поуке аве Доротеја, који беше око половине УП века пгуман у Палестини.32) Док је Доситејева душа лебдела у аскетском заносу, зацело му је ова лектира веома годила. Међу руко-
з1) Види Белешке о Доситејевој лектири у Хопову бр. УП, на крају ове главе.
22) Види Белешке о Доситејевој лектири у Хопову бр. УШТ на крају ове главе.
о
Књиге Матице Српске. 19 и 20. 28
и
ден