Dositej Obradović u Hopovu

! 352 Довитеј Обрадовић у Хопову

| честије непромењено и да Руси треба у свему да | слушају источне патријархе. Књига опровргава и то | мишљење, да је чистота вере пала од турског насиља. Од почетка света црква трпи гоњења, али јој пеће одолети ни врата адова, ни турска невоља. „Ничесоже бо Турцвг отђ вбрљг и отђ церковнхђ чиновљ отбмаотђ точло данљ грошовуо; а о дблЕхљ духовибтхљ и о благовђинествђ ни мало належатђ и не ветупаотљ ВО

Књига је у своје време садржином и новином предмета, међу скоро самим обредним књигама, учинила таки утисак, да је за два месеца, пошто се по-

| јавила, распродата у 850 примерака, дакле више од | трећине издања.

Али је Доситеј нашао у Хопову и књигу која удара на протестантизам, који се почео увлачити у | | ХМП веку већ у саму Москву. Пропаганду „јеван- | | ђеоскога хришћанетва“ ту је особито терао неки Дми|| триј Тверитинов који је сакупио око себе читав круг || присталица. Против ове нове јереси наперио је Стефан Јаворски своје велико дело Жамежњ вђтрт“) које се штампало тек после његове смрти (први пут 1128). И Јаворски је ученик кијевеке школе, његове беседе п проповеди показују све главне особине схоластичке | реторике. Присталице Стефанове су говорили да је | књига Хамењљ вђро исто тако потребна пастиру | цркве као пушка војнику. Али је тај огроман рад мало самосталан : Јаворски се користио веома много римокатоличком полемиком против протестаната. Ламењ втрт назвао је дело по речима Симеона Богопримца у Св. Писму: „Се лежитђ сећ на паденје и возстанје многимљ“. (Спаситељ је, дакле, камен „еозиданја и возстанн“, а у исти мах и камен „претмканја и соблазни“. Према том је удешена и садржина и деоба

||

_ЕЦИРР" РЕН МРННИВИНИНЕ.

| || 80) Види Белешке о Доситејевој лектири у Хопову бр. | У! на крају ове главе.