Dositej Obradović u Hopovu

|

358 __ Доситеј Обрадовић у Хопову

и Реформације, могао је познати главне људе светске историје: св. оце, грчкеи римске владаре, државнике, јунаке. Философе и књижевнике. Приказивање се почиње од Адама, односно од створења света; књига је подељена па 10 „песхода“, сваки исход обухвата, 400 година.'0) |

Бужимски је написао уз превод опширан предговор у којем је читава мала расправа. Тумачи шта је историја и наводи о њој мишљење Григорија Богослова, Јована Златоуста, Василија и Цицерона. Говори, даље, о том каква може бити историја по предмету и како се дели црквена историја; затим тумачи шта приказује грађанска историја. Даље казује зашто је пзабрао баш Отратеманову историју. Он познаје и Магдебуршке Центурије п Баронија; изабрао је Стратемана стога што је умерен. Сами пак не можемо оваку књигу написати, вели преводилац, јер немамо библијотеке за тај посао, немамо латинских и грчких књига, а имамо „скудости и невљдћија“.

Преводилац хоће да предусретне и други приговор. Каже се, вели, да иностране књиге не треба читати, јер оне заводе хришћане. Али се треба сетити, да су се многи од светих отаца користили и незнабожачким књигама, на пр. Василије, Дамаскин; ев. Павао чак наводи цитате из језичника. Кад су они могли читати језичничке књиге, шта смета нама да читамо хришћанске, „аце и разноуметвуклцихљ сљ нами“ 2 Дабогме, треба пажљиво читати, па што се противи здравом учењу, то ваља одбацити. Види се по овоме, да је Бужимски био човек ширих груди, да према науци пије имао предрасуда. Свакојако

:о) [. Исход Нојев из ковчега, П Исход Аврамов, Ш Израиљћана из Египта, ТУ Царева израиљских против својих непријатеља, У Јевреја у вавилонско ропетво, УГ Ослобођење

не само вавилонског него и духовног ропства Исусом Хри-

гром, УП Оелобођење цркве од гоњења за цара Константина, УШ Исход старих Германа за Карла Великог, 1Х Исход први од папске власти Валденза, Х Исход Лутеров из Вавилона. жуховног „изђ тм6г папежекја“.

чољсекирер рушевина ривнднвиијнекрдаегннјби

арника.