Dositej Obradović u Hopovu

|

962 _ Доситеј Обрадовић у Хопову |

Има у Оборнику и неки мали реални речник на 20 страна под чудним насловом: „Теторја отђ разванЕхљ кратко израднињхљ (где и милћ са зодами отЂ земли до неба астрономами сказулотсе) по Алфавиту“. Осим богословских ствари, које претежу, тумаче се у речнику и неки други појмови. Речник долази само до слова Н. По томе што у њему долази реч „козак“ и Кијев види се да је ово руско дело.

После богословија највећи део Зборника хвата. историја. Из историје има ту и старога и новога. Ту је пре свега једна опћа историја у старинском калуђерско-византиском стилу која почиње од Адама па укратко, већином под насловом имена владарских, приказује јеврејску, грчку, римску историју и хришанске цареве до пада Цариграда; има и нарочит чланак о паду Цариграда под Турке. Чисто богословског интереса је и хронологија од Адама до Хриота и доста опширан опис васељенских сабора. Доста места је ухватила овде српска и словенска историја. Ту има доста опширна српска историја у старом стилу (као средњовековни Летопис и Родослов) у осам чланака; затим повелик извод из Хроника гроФа Ђорђа Бранковићачб), у првом делу се приказује српска. историја од најстаријих времена до Немање, у другом историја Немањића до краља Милутина, и напослетку је додата Сбпјографија св. Саве. Налазимо списак архиепископа и патријараха српске православне цркве од св. Саве до Арсенија Цр-

ховити дуси који дочекају душу и позову је на одговор, сваки за извесне грехе; душа мора да се пере и ако се опере, онда је пуштају даље. У Животу |, #13 спомиње Доситеј по ваздуху митарства“. "

#69) На крају ЂБорђева предговора је забележено да је ову „славеносрпску хронику“ преписао „четврти крат“ јерођакон Јосиф, служитељ епископа будимеког Михајла Милошевића, у Сент-Андреји 1121 г. а из овога преписа је „пјати крат“ преписао Спиридон 26 јан 1150 г. у Осеку, као учитељ доње вароши.