Džuboks magazin

SPECTOR SOUND

Kad bi bila pisana istorija pop-muzike, jedno od najvažnijih poglavlja morale bi prlpasti jednom sićušnom čoveku, orlovskog izgleda. Moralo bi pripasti disko-producentu Filu Spektoru, čoveku za koga zli jezici tvrde da je već dao sve što zna i ume,. a on se ipak javlja, uvek iznova, naoružan nekom novinom i iznad svega osmehom koji retko sila zi s njegovih usana. Ima i onih koji tvrde da je Fil u svom radu pravio suviše velike pauze da bi mogao biti uvršćen među „velike”. Možda bi i bilo tako kad plodovi njegdvog rada ne bi bili isključivo vrhunski uspesi. Bez obzira na pauze u radu njegovi neuspesi, sta vljeni nasuprot uspesima, beznačajni su. Pogledajmo malo padove i uspone ovog neobičnog čoveka genija u svojoj struck Njegov profesionalni moto glasi: ~Ne želim, ne mogu i neću da stvaram ploče samo zato da bi postojale. Ja moram biti uveren da je sve ono što izlazi pod mojim imenom uradeno najboIje što umem”. Fil je, inače, producent, kom pozitor, aranžer, a vlasnik je i velike disko-firme „PhllLes”. U toj kući je roden taj jedinstveni zvuk koji je obišao svet. Negde pred kraj pedesetih godina Fil je stvorio vokalnu grupu „Teddy Bears”. Za njih je napisao, aranžirao i bio pro ducent kompozieije „To know him is to love him” (Znati ga, znači voleti ga). Tu kompoziciju su kasnije izvodili mnogi interpretatori i ona je ušla u „klasike” pop-muzike. Na toj ploči prvi put dolazi do izražaja još jedna specifičnost Fila Spektora. „В” strana te ploče je instrumentalna. Fil je to učinio stoga što nije mogao da pronađe nešto vokalno, što bi bilo na istom nivou sa hitom. Umeo je da oseti uspeh. Ipak, povukao se sa muzičke scene, Po završetku studija pra va vraća se ~Philles”-u, ovoga puta otkrivajući ~Crystals”-e. S njima snima dva velika ame-

rička hita a zatim opet odlazi. On luta od kompanije do kom panije, mada najduže ostaje kod „Liberty”-j a. Isto tako naglo kako je otišao, Fil se vraća u svoju disko-kuću, isplaćuje partnere i sam nastavlja posao. Taj period je vreme njego.vih najvećih uspeha. Medu interpretatorima njegove firme su Darlene Love, „Ronettes” i neiiporedive

„Crystals”. Od tada datirajuhi tovi kao „He’s a Bobel” (On je razbojnik), „Da Doo Ron Ron”, „Then he kissed me” (Tad me je poljubio), „Zip-A-Dee-Doo-Dah”. U toku svog perioda Fil je napravio 15 ploča. Svet je tražio „Spector-sound”. Napitanje šta misli o kopiranju svog stila od strane drugih producenata, Fil je izjavio: ~Ja upotrebIjavam sopstvene „cake”. Spre man sam da upotrebim i tri klavira odjednom ako smatram da je tako najbolje. Kompanije koje me imitiraju upotrebljava ju moje efekte tamo gde im ni je mesto, i to je njihova greška. Najvažnije je uraditi pravu stvaf. Možda sam ja staromodan, ali ne vidim zašto „В” strana ploče mora uvek da bude inferiorna. Ako ne može da se nađe dobra vokalna numera, ja uzimam muzičare iz studija i oni sami snimaju drugu stranu ploče. Tako je, na primer, nastao „Brother Julius” sa druge strane hita „Then he su bili uvereni da to sviraju kissed me”. Smešno, ali ljudi su bili uvereni da to sviraju „Crystals” i davali su mi savete kako da poboljšam takvs snimke”. No, vratimo se Filovim padovima 1 usponima. Veliki deo interpretatora napustio je Fila (ili je on napuštao njih). To je njegovo pravilo. Ako ne moXe da stvara produkeije koje su na njegovom nivou savršenstva, on prekida saradnju. Fil je imao samo 18 godina kad je komponovao „To know

him is to love him”. Godinu-dve dana posle toga izjavio je; „Verujem u mlade. Starci su suviše dugo vladali muzičkim svetom”. Lutajuči tako od kompanije do kompanije, Fil se sreo sa „braćom Rajčes”. Nefcim starim efektima dodao je nove i nastala su izvanredna ostvarenja kao „You’ve lost that lovin' feelin’ ” (Izgubila si ose-

Čovek koji je stvorio „Crystals" i „Righte ous Bros"

canje ljubavi), „Unchained me lody” (Nesputana melodija), „Ebb tide” (Oseka) kompozi cija koja je „Righteous Bros”-e uvrstila među svetske veličine. Ova saradnja je, kao i ostale, blla osudena na kratkotrajnost. „Braća Rajčes” su otišla i Bill Medley je nastavio produkcije ~spector-sound”a, koji se mo-

že zapaziti i u njihovim novijim hitovima. Neđavruo j<j Fil sreo Ајка i Tinu Tarner. Amerika ih je poznavala, ali njihovi hitovi ui su odgovarali evropskom tržlštu. Fil je tvorac njihovog hita „River deep mountain high” (Kao reka duboka kao planina visoka) .Ova kompozici ja je brzo osvojila Stari kontinent. Njihov najnoviji hit „Love like yours” (Ljubav kao tvo ja) takode je delo Fil Spektora. Medutim, izgleda da je to krij njihove saradnje. Fil Spek tor je individualist koji uvek traga za no vim, pa bilo da je u pitanju interpretator, navi zvuk ili neiskorišćen materijal. Možda u njegovoj karijeri ima vise padova nego uspona, ali ipak postoji same jedan FIL SPEKTOR. B. M.

Na slikama: F. Sound nekad i sad

22

NE ZABORAVITE! * ■ Uskoro na našem TV ekranu drugi deo jedne od najboljih televizijskih emisija »RAZGOLĆIENI GRAD« Pogađajući unapred želje svojib čitalaca, redakcija „Zelenog dodatka” obezbedila je na vreme nekoiiko prvoklasnih romana iz ove serije. Take ćete već u broju 179. koji je izašao iz štampe 28. novembra moći da pročitate prvi od tih romana pod naslovom. SUĐBINA IE U NAŠIM ZVEZDAMA NE ZABORAVITE! RAZGOLICENI GRAD! NE ZABORAVITE! EKSKLUZIVNO ZA CITAOCE „ZELENOG DODATKA”!