Ekonomist
41
сву тежину данашње каматне стопе према својим конкурентима у Италији, који добивају новац уз 7—8", камате.
Ад 2.
А. ТАРИФАЛНА ПОЛИТИКА
1.) Све модерне државе увеле су на својим пругама т. зв. штафл-тарифу, по којој јединичне цене падају према већој удаљености. Циљ је ових тарифа да се погодују становити правци и становита роба и у томе врши тарифална политика врло важну економску и политичку задаћу.
Код нас до душе постоји тај начин рачунања на главним државним пругама, али шумска индустрија и трговина има од тога често врло малене користи. Највећи део шумских објекаша лежи у главном покрај вициналних и привашних пруга, за које не вреди рачунање без прекида, него се рачунање возарине увек прекида, кад год роба прелази с државне на вициналну или приватну пругу и обратно. Услед тога се непотребно и у врло великој мери поскупљује возарина те се смањује могућност конкуренције у иностранству шта више, слаби се могућност конкуренције са страним дрветом и у самој држави. Најбољи пример за то је Војводина, у коју се баш ради овог узрока увози велика количина дрвета из Румунске и Чехословачке. Тако је н, пр. увежено године 1922. шум. производа под ст. тар. 91.—102, за 81,559.767 дин., године 1923. шум. производа под ст. тар. 91.—102. за 75,204.512 дин. У последњој суми је увезено само огрева из Румуније за 29.5 мил. дин. а дрветау облом из Чехословачке за 16.7 мил. дин. Увоз дрвета истих тар. ставова првих 9 месеци 1924 износи 50.5 мил. дин. Акопрем су ове бројке доста незнатне према нашем извозу то су ипак доста велике, да ослабе трговачку билансу, а да и не спомињемо остале економске и социјалне штете које настају одатле, што наша подузећа услед ових прилика смањују или чак и обустављају свој погон.
Најлепши пример за овај случај показује Славонија, где подузећа, што леже уз вициналне пруге, плаћају скупљу возарину, него ли она подузећа из Словеније, која су готово за подовицу даље али леже уз државне пруге. Тако н. пр. шумско предузеће у Сирачу (крај Пакраца) када експортира у Војводину, (н. пр. Бечкерек). плаћа за огревно дрво по једном вагону