Ekonomist

426

Као dokaz za ovo tvrđenje navešćemo samo nekoliko podataka iz jedne skorašnje publikacıije') u kojoj su iznete cilre O ekonomskom stanju Rijeke u 1924. godini.

U 1913. godini brodarski saobraćaj u riječkom pristaništu bio je: 9536 brodova u ulazu i 9515 u izlazu; u 1994. te su cifreраје na 1977 odn. na 1969, — dakle na у, onoga Što je bilo pre rata.

Isto, upravo još veće smanjenje pokazuju cilre O UVOZU | izvozu robe. U godini 1913. preko Rijeke je uvezeno 922.955 tona. robe, a isvezeno je 1.173.823 tone; u 1924. godigi te сите радајц "па 299.762 tone kod uvoza, a na 172.677 tona kod izvoza, znači, dakle, da današnji uvoz iznosi svega ' od predralnog, a izVOZ svega '/.

Slično smanjenje, mada ne i u istim procentima, pokazuje se i kod železničkog saobraćaja: u mesto 153.000 vagona sa. 18.384,000. kvintala, koliko je pokazivao predratni (1913) odlazak“ i dolazak vozova ti riječko pristanište, sada su te cilre pale na. 57.450 одп. па 6.930.120, дапаз па '/..

U vezi s ovim, naravno, dolazi i reduciranje brodarskih linija: koje polaze i dolaze u riječko pristanište. Pre rata Rijeka je odižavala: 32 jadranske, 10 mediteranskih, i 12 linija duge plovidbe (atlanske i transokeanske); sada je taj, saobraćaj sveden na 8 jadranskih, 5 mediteranske i 2 linije duge plovidbe.

j III. : U izlaganju koje prethodi utvrdili smo sledeće činjenice: da: su Trst i Rijeka bili pre rata velika morska pristaništa, koja su,. kao takva, igrala važnu ulogu u svetskoj trgovini; da je, posle rata, značaj obadva pristaništa znatno opao; da je, usled toga šio su ova pristaništa politički razdvojena od svojih trgovačkih slera,. nastupila dvojaka opasnost: 1) da države u zaleđu odvraie svoju. trgovinu od Trsta i Rijeke i da je upute preko svojih vlastitih: pristaništa; i (2) da Malija, ma iz kog razloga, zabrani državama. u zaleđu da se koriste ovim dvama pristaništima. Sada nam preostaje da ispitamo: postojl li mogućnost da Trst i Rijeka naknade gubitak koji su pretrpeli, t. j. da ponova: dobiju onaj značaj u svetskoj trgovini koji su ranije (pre rata)

') Edoardo Susucel: L' Economia fiumana nel 1924 (per cura dell” unionc: commercio e industria di Fiume), Fiuma 1925.