Ekonomist

650

1913 године Сједињене Државе су извезле 20 мил. тона у главноме у Канаду; Енглеска је извезла 73,4 мил. тона угља, а Немачка 44 мил. тона кокса и брикета. Извоз угља био је од нарочите важности за Енглеску не само стога, што је он по вредности износио 13, 66", целокупног извоза, него још и стога, што је добар део енглеске трговачке морнарице био

запослен његовим превозом.

Првих година после рата конјуктура за угаљ постала је још повољнија и од 20. 7 шилинга за тонуу 1914 години цена тоне се попела до 110 шилинга у августу 1920 године. Али већ у 192! години настао је преокрет и петомесечни штрајк рудара био је последица нове калкулације цена. Окупација Рура у 1923 години донела је привремено побољшање: извоз је изнео 84.497 хиљ. тона.

Чим су се прилике у 1924 години бар донекле стабилизовале (Довесов План), извоз је опет опао до 65, мил. тона. Депресија на светском тужишту није се зауставила на томе, као што се види из следећих података о извозу угља за првих пет месеци 1925 године (Есопопиз,, 29. МГ. 25):

Извоз угља у милионима тона за првих 5 месеци 1923 1924 1925 Немачка, Француска, Белгија, и Холандска 19.79 12 60 8.50 Остале земље у Европи 7.97 711 7.60 Ваневропске државе 546 594 6.01 Укрцано на параброду за иностранство 7.96 7.35 6.97

40.78 33.60 29.08

Услед смањене тражње смањена је продукција, до новембра 1924 су затворена 360 угљена рудника са 71700 радника, смањен је саобраћај на железницама које су за првих 3 месеца имале губитак од 750.000 фунти.

12 јула 1925 године Влада је поднела енглеском парламенту белу књигу о угљеној продукцији. Теза власника гласи, да је продукција због увођења седмочасовног радног дана опала од 20., тона у 1913 години до 17. тона у 1924 тодини. Они тврде, да њихов губитак на свакој тони извезеног угља

износи 1.6 шилинга (око 20 динара). Али криза енглеске угљене индустрије не зависи само

од измењених услова продукције; измењени су из основа и услови светскога тржишта. 1. Нафта потискује угаљ. Светска продукција угља смањила се од 1216 мил. тона у 1913 години до 1163 мил. тона; у исто доба је светска продукција нафте порасла од 385 мил. барела до 1015 мил. барела. Ратна и трговачка морнарица прелазе на моторни погон. И у пре-

возу на копну камиони одузимају терете железницама. Ди-