Ekonomist
701
1. Примена клаузуле највећег повлашћења према другој уговорној страни, у погледу свих права које би једна од уговорних страна признала трећим државама за пренос својих емиграната преко њихових поморских друштава;
2. Признање свих права, која би наша држава признала поморским друштвима, других земаља талијанским поморским друштвима, која већ уживају концесију за пренос наших емиграната. 3. Ближе регулисање права комесара наше државе на талијанским бродовима, који преносе наше емигранте.
Поред других главних тачака у дотичном пројекту било је и неколико споредних, које су поглавито ишле за тим, да се што више олакша пролаз емиграната у опште кроз тери-
торије уговорних страна.
После дугих и упорних преговора по свима предњим тачкама, најзад се је успело, да се дође до потпуног споразума у погледу четири од дотичних питања тј. у погледу фаворизирања транзита емиграната кроз територију уговорних страна, у погледу права наших емиграната у италијанским пристаништима, у погледу права наших комесара на талијанским бродовима и најзад у погледу примене клаузуле највећег повлашћења на талијанска поморска паробродарска друштва односно концесије које би наша држава признала трећим државама за све њихове паробродске компаније.
Прва три питања су регулисана на један начин, који ни-
у колико не угрожава интересе наше земље а делимично им чак и користи.
Што се тиче четвртог питања оно је за нашу земљу, а са обзиром на основну тенденцију нашег закона о Исељеницима потпуно беспредметно, пошто дотични наш закон предвиђа искључиво систем т, зв. индивидуалних а потпуно искљу“чује систем колективних концесија. Према томе таква једна обавеза са наше стране без икакве је практичне важности, пошто је за сада законом искључено, да наша држава предузме ма какве колекшивне обавезе у предњем погледу. Међутим, а са обзиром на то да је Краљевина Италија желела, да се и у томе погледу осигура од свих евентуалних изне нађења у будућности, наша држава није имала никаквог разлога, да јој у томе погледу не изађе у сусрет, јер онога