Ekonomist

867

У свима демократским државама стручни органи су потчињени политичким органима, народу, парламенту шефу извршне власти и министрима. Само негде је та потчињеност већа, негде мања. У Америци је погчињеност стручних елемената политичких изведена у тој мери, да се у свакодневном језику, Председник и његови министри означавају називом не „владе“ већ „администрације,“ (Ова администрација има шефа и то, једног јединог који је Председник (Републике), лично одговоран за чине својих органа пред народом, од кога је изабран. Кад он промени шефа, онда он са собом повлачи не само своје министре, већ и ниже чиновнике. То је практика „пљачкашког система“, чије су незгоде биле довољно осетљиве да изазову у Сједињеним Државама један покрет наклоњен утврђивању „сталне грађанске службе“.

На против, Енглеска је: усвојила један средњи систем, који има за циљ да осигура коегзистенцију и уску сарадњу политичког и техничког елемента у влади. Енглески је обичај ла удруже у администрацији једно политичко лице „Јаутап-а“ и једно техничко. Овај обичај, традиционалан у суду, примењиван је од 18. века у администрацији То је вероватно дошло као једна протутежа парламентарном систему, врло потребна и врло корисна, У главним министарствима или секретариатима државним, створеним и организо заним између 1782 и 1860 на челу стоје два човека, један политичар и један техничар. Поред политичког с-кретара постоји један админнстративни секретар. изабран изван парламента и назван сталним, који је исто толико сарадник министров колико и његов потчињени, како се изражава Шац, или, који у ствари води министарство под контролом политичког човека. У овој институцији, мало познатој у Француској и на континенту, добри познаваоци енглеских институција виде један од основних и битних елемената политичког уређења енглеског, који му обезбеђује стабилност, континуитет погледа и непристрасност које не постоје пи у једној другој парламентарној земљи. Захваљујући томе, како мисли Беџот (Вашгћој) неутралишу се кобна дејства честе промене коју претпоставља, што се тиче највиших шефова великих функција, механизам парламентарног режима. Шеф номинални једне функције мења се и подсекретар политички нема такође већу стабилност. „Кад