Ekonomist

858

и утиче на њихово мишљење. — Кад се све сведе, изилази де је он сувишан, и да као такав у најмању руку комплицирг државну администрацију.

Број министарстава Шардон би свео знатно, као што у осталом, своди и број других надлештава, као на пр. судова. Шардон сам није улазио у детаљно излагаље како ће се свако од ових министарстсва организирати, већ се само задо– вољио постављањем принципа: тим пре ми овде.

Сваки министар има подсекретара, пошто министар сам неће моћи да врши контролу. „Други људи политички, инспирисани истим идејама као он, наименовани од њега, одговорни само пред њим, треба да га помажу да води надзор над службама свога министарства: то су државни подсекретари“. Подсекретар председава еФективно саветима админи“ страције, испитује са генералним директором све опште мере које. се тичу функције; прима тужбе, води анкете; он је генерални инспектор службе; он врши све што министар не може директно и т. д. Сукоб између генералног директорг и подсекретара решава министар, јер подсекретар је и остаје само опуномоћеник министров.

Свако министарство има једну канцеларију кабинета, по неколико сталних чиновника, стављених под непосредну власт министра и шефа кабинета. Најбоље је да то буде једно тело одвојено од организације појединих министарства, спојено за државни Савет и регионалне административне судове, једно једино за сва министарства и које ће имати за функције унутрашњи ред, поделу рада, генералну контролу, рачуноводство, спремање буџета. |

Стални технички органи имају да буду генерални директори. Они треба да стварно управљају својом функцијом; они треба да примењују своје идеје, са резервом апсолутног права за министра, који претставља народ, да њихове одлуке замени својима јавно. Генерални директори такође именују све особље. Каже се да питање особља спречавају директоре у њиховом раду; али, у истини питања личности су битна у државној организацији, као и при сваком другом послу. У осталом, како поменуто друштво реформатора напомиње, без слободе да себи бирају сараднике и агенте, како би могли (директори) бити одговорни за учињене погрешке. Министар