Ekonomist

106

вредних добара, која су од битне важности за народну при– вреду. Ако је веровати Диги-у моменат можда није удаљен, кад ће све државе експлоатацију угљених мина, петролеума и експлоатацију де Ја БошПе blanche узеши у своје руке. У Италији и у Републици Уругвају, извесне категорије осигурања или сва осигурања су већ прешла у државне руке.

Али баш зато што је тако, потребно је да се нађу најпрактичнији методи којим држава треба да управља тим предузећима. Како се директна њена режија показала непрактичном, ваља покушати са системом аутономија државних привредних администрација. Упоредо са развијањем економских функција, има да се уводи као реформа аутономија економска и јавља се свест о томе. У том смислу само тачне су речи Вандервелда (Мапдегуе је): „Заиста, ми присуствујемо, на против, истовременом развијању функција власти и функција економских. Али оне теже већ да се диференцирају, и све више и више, у колико индустрије и монополи постају многобројније, чине се напори да порасте њихова аутономија и да се умањи њихова зависност према Влади у правом смислу речи“.')

Но исто тако начелно се ставља критика на индустриализацију државе. Доказује се, на име, да не постоји никаква сличност између државе и индустрије. Тако на пр., Алберт Анри повлачи ове разлике између државне администрације и приватних послова. Прво, свака приватна администрација има један свој тачно одређени циљ, један тачно одређен објект активности; чиновник у јавној администрацији, ван техничког питања и текућег посла, не зна којом врстом послова има да се занима, јер то зависи од програма који ће усвојитн један министар или једна влада. Друго, у приватним предузећима за сваки посебан случај потребно је посебно решење; у државној администрацији сваки посао, свако решење представља један преседан, као саставни део скупа ранијих одлука о сличним стварима. За органе приватне администрације слобода је потпуна; напротив, чиновник је везан у својој акцији са свију страна. У приватној администрацији нема монопола

1) Socialisme сопше PEtat, crp. 204.