Ekonomist

18!

реформатори задовољавају, да министар има само да врши контролу, а да стручни органи имају да раде.

Али, кад се пређе на материално разграничавање надлежности, онда се морају разликовати такође два момента. Прво, надлежности се могу разграничити са гледишта природе администрације, као администрирања; и друго, са гледишта природе органа, што бе рећи да су једни политички а други стручни и да, према томе, сваки има да ради различите одговарајуће послове.

Са првог гледишта могла би се усвојити она формула по којој министар има да влада, а стручни орган да администрира. Јер администрирати у ужем правном смислу, значи да доноси конкретна решења, конкретне одлуке или тачније решења и одлуке за конкретна лица и конкретне ситуације, т.ј. административна акта. Владати пак значило би доносити општа акта (законе уредбе, одн. уредбе, пошто министар не може доносити законе). Али, практично, изгледа претерано повући такву једну границу у компетенцијама, пошто један конкретни, административан акт може имати једну велику и изванредну важност тако да би требао да се он стави у надлежност политичког органа, и обрнуто један општи акт може имати једну малу практичну важност тако да би требао да се стави у надлежност стручног органа. Отуда би најбоље било сматрати ове формуле само као апрокси мотивне, да не кажемо као симболе; и најбоље је конкретно прецизирати барем у погледу изузетака. Тако би било најбоље повлачење границе, оно које је учинило поменуто друштво реформатора. Оно на пр. каже да би министар имао да доноси и акта (без сумње макар била индивидуална) која су изузетне важности. Разуме се, да се и то има да схвати релативно, шире и уже, и да би могло да се прецизира савршено конкретно које су то ствари изузетне вредности. Само то има смисла да оставимо законодавцу или саветодавцу законодавца.

Са другог гледишта пак могла би да се одреди граница најпре тако, да би политички органи имали да одређују циљеве националне и ранг међу циљевима, нарочито с обзиром на буџетске могућности, а стручни имају да изводе или остварују те циљеве, одн. да налазе средства за остварење циљева; и затим, тако да би први имали да одређују шта је правично,