Ekonomist
465
постали су већи (чешће); ризико, и ако још увек врло велики, ипак мањи но раније.
Ово једновремено постојање и и на сан и државних и приватних бродова ставља на дневни ред један нов проблем, на име: да ли ће ти бродови у погледу својих права и дужности бити изједначени или нег -
Овај проблем решен је негативно, т.ј. приватни бродови нису били изједначени са државним у својим правима и обавезама, и на тај начин почиње се вршити прелаз ка једном новоме систему, о коме ћемо, с обзиром на његову нарочиту важност, мало доцније опширније говорити. Ова прелазна тенденција, наравно, још више се манифестовала услед једновременог развитка бродарства и у суседним (другим) државама: поред диференцирања између државних и приватних бродова долази диференцирање између властитих и туђих бродова.
Овај државни ублажен, одн. мешовити систем имамо у северно-италијанским (Њенова, Венеција Флоренција') и ханзеатским градовима. Тако на пр, имала је Венеција врло велику државну трговачку марину (око 3000), која је сваке године давата под закуп. Према венецијанској приватној марини државна је имала то преимућство, што је приватна марина могла предузети пловидбу у Атлански океан (за Енглеску и Холандију), тек на два месеца по одласку државне марине. Страној марини било је у опште забрањено да врши увоз и извоз робе; и само по изузетку дозвољен је увоз страних сировина (вуне) за домаће фабрике.
3), Почетком Новога Века, са проналажењем Америке и обилажењем Африке, бродарство улази у једну нову фазу, различну од оне која му је претходила. Карактеристика те нове фазе била је у следећем.
Економска функција бродарства, која је и раније постојала, али која је све дотле долазила на друго место, после оне политичке (војничке) функције, — долази сада напред, на прво место.
У исто време уводи се и у бродарству подела рада, т.ј. његова политичка функција се одваја потпуно од оне еко-
1) Тек од почетка 15 В. (1421), кад су Пиза и Ливорно били присаједињени. |