Ekonomist

900

• На другом месту извесно је, да ће Велика Британија, ако

не ступи у састав какве веће економске јединице, морати прићи европском економском уједињењу, буде ли се оно остварило. Она неће моћи остати сама у констелацији много већих целина. Ради аргумента, њу смо изоставили из европске заједнице зато, што се Британско Царство у ошште сматра, као што га сматра Науман, за једну независну посебну групу која се већ издвојила од осталих. Али економска организација Британског Царства је врло елементарна и ако оно хоће да задржи своје место у новом склопу међународних групација, које су се већ обравовале или које су у току образовања, потребно је испитати у колико је таква организација стварно вадовољавајућом. Јасно је, да се ради исто толико о положају Доминиона колико и о самој Великој Британији. У пркос својим огромним просторима нити су Канада, нити Аустралија нити Јужна Африка у стању да играју велику улогу као посебне економске јединице, зато што им је становништво, па сходно томе п домаће тржиште, одвећ малено. Што важи за њих важи и за Ирску п за Нови Зеланд. Случај Индије је нешто другојачији. У пркос њеног огромног становништва, народни је геније пре пољопривредни него механички, а животни ниво тако низак да јој не достаје потребна куповна моћ да постави на здрав основ индустрију великих размера. Ако Доминиони желе да се развију до пуног ступња своје економске моћи, они морају, као п сама Велика Британија, постати саставним делом једне органски јаче економске целине него што је данас Британско Царство.

Најзад, поставља се питање, какав би требао да буде однос између једне боље организоване групе британских народа и економски уједињених европских држава. Ово је можда најтеже од свих питања. Ма колико ми у Енглеској желели да станемо на гледиште преко-атлантске незаинтересованости према Европи, то нам је историјски, географски и у пракси немогуће. С Континентом нас спајају хиљаде историјских веза које ће, како изгледа, будућност пре појачати него ослабити, пошто наша географска одвојеност постаје од све мањег значаја услед ваздушног, телефонеког и бежичног саобраћаја. Време је већ у догледу кад ће се моћи исто тако лако разговарати с Бечом и путовати из Лондона у Беч као што се сад може разговарати с Манчестром или одпутовати до њега. Ми смо